Stalo se. A není to rozhodně konec světa! Pokud musíte z toho či onoho důvodu opakovat ročník, máte už jeden velký úspěch za sebou – se svojí žádostí o opakování jste uspěli. To totiž není jen tak, na spoustě vysokých škol to jednoduše nejde, případně jsou podmínky pro uznání žádosti jen o málo méně přísné než podmínky pro přechod do ročníku dalšího. Gratulujeme.
Má to svoje výhody
I když to samozřejmě není žádná hitparáda, má to pár výhod. Kupříkladu už víte, do čeho jdete a na co si dát pozor. Pravděpodobně taky nemáte tolik předmětů jako ostatní, neopakujete přece všechno. Máte (snad) alespoň nějaké zápisky, případně se vám z mozku vynoří už jednou uložené informace.
Nechceme navádět, ale opakováním ročníku si o kousek prodloužíte studentský život, což je přece super! Stejně se nezačnete učit s prvním dnem staronového semestru a nějaké to studentské posezení v kavárně nebo hospůdce je fajn. Ale samozřejmě se to nesmí přehánět, s kocovinou se docházka bez absencí praktikuje docela špatně (známe asi všichni, že).
Další výhoda? Znovu už vás pravděpodobně nikdo ze zkoušejících nebude chtít vidět a otázky se dost možná budou z loňska opakovat.
Navíc rázem máte ve vyšším ročníku spoustu kamarádů, kteří vám předají důležité tipy a triky pro další studium.
Naučit se učit
Jelikož při opakování ročníku už víte, co můžete od jednotlivých semestrů očekávat, máte jedinečný prostor zapracovat na sobě a zlepšit se v tom, co vám nejde (a co třeba zapříčinilo ono opakování). Pár slov k tomu Studentě řekl psycholog Dalibor Špok, který se ve své praxi soustředí mimo jiné na studenty: „Je potřeba, aby se každý na svou aktuální situaci kouknul s určitým nadhledem. Jde jen o jeden z příkladů obtížné situace, kterou se musí naučit projít a nepropadat výčitkám a černým myšlenkám. I když se to mladým lidem asi teď nezdá, jejich studijní neúspěch je v kontextu celoživotních neúspěchů, které je čekají, pouze jedním z mnoha, a to ještě poměrně nevýznamným.“
Je důležité dobrat se příčiny neúspěchu – opakování ročníku. Možná se budete divit, ale ve velké části případů problém tkví v neschopnosti doopravdy se učit. „Je důležité zastavit se a hledat i více v hloubce, nebrat první odpověď, která nás napadne. Měl jsem již dosti klientů s problémy ve studiu, kteří byli přesvědčeni, že jsou dány něčím úplně jiným – nedostatkem inteligence, nedostatkem motivace – než ve skutečnosti byly,“ podotýká Dalibor Špok.
Roční zpomalení je zkrátka dobrá příležitost zapracovat na sobě a kromě úspěšného složení všech chybějících zkoušek získat i nějaké dovednosti navíc, které se budou určitě hodit v dalších ročnících.
Takže hlavně v klidu a v pohodě, napodruhé to už klapne určitě!
Text: Nela Vejvodová
Foto: pixabay.com