O rapidním nárůstu televizní kvality v novém miléniu se jistě nedá polemizovat. Nejlepším důkazem tohoto tvrzení je neustále vzrůstající počet slavných tvůrců, jejichž tváře jsou všeobecně spojeny pouze se světem filmu. Mezi nimi vystupují jména jako Frank Darabont, Michael Mann či Martin Scorsese a další scénáristé, režiséři a producenti, kteří si velice dobře uvědomují ohromný komerční potenciál televize. Vždyť ty nejúspěšnější seriály poslední doby svou sledovaností hravě přeskakují většinovou filmovou produkci, přičemž není pravděpodobné, že by měl tento trend v nejbližší době ztrácet na dechu.
Během posledních dvou sezón zažil největší divácký boom seriál podle série knih fantasy spisovatele George R. R. Martina nazvaný podle první knihy Hra o trůny. V prozatím dvou řadách (třetí se samozřejmě blíží, její premiéra je naplánována na poslední březnový den) přibližuje osudy rozmanitých šlechtických rodů a jejich vzájemných větších a menších šarvátek a intrik o Železný trůn, jehož uchvatitel vládne celému Západozemí. HBO, které seriál zaštiťuje, se přitom nezaleklo ničeho z Martinových knih, ani krvavých bitev, ani spousty sexu v mnoha variacích.
Trailer na novou sérii, kterou uvidíme už za 2 a půl měsíce:
Všeobecně si žánroví (fantasy, sci-fi, horor či detektivky) fanoušci, lačnící po kvalitním díle, přijdou v současnosti na své spíše v televizní tvorbě než na plátnech kin. Vždyť třeba horor nenašel v posledních pěti letech lepšího a nápaditějšího zástupce, než American Horror Story. Jeho tvůrci přinášejí i ve druhé řadě spoustu skvělých a zvrácených nápadů, takže fanouškovské srdce opakovaně plesá.
Sami doma bychom se nedívali ani na tento trailer...
Podobně je na tom však i detektivní žánr. Pokud se chcete poddat poctivé vyšetřovatelské činnosti, jsou seriály prakticky jediným možným prostředkem. Za zmínku stojí kromě titulů jako Luther či Wallander především britský (ostatně právě Ostrované jsou v poslední době v detektivkách na koni) Sherlock. V něm osvědčený scénárista Steven Moffat (Dr. Who, Jekyll) přivádí legendární postavu knih Arthura Conana Doylea, propagátora dedukce z Baker Street 221 B do 21. století, přičemž jej nechá řešit případy ne nepodobné těm knižním.
Na Sherlockovi se nám nejvíc líbí ten roztomilý britský přízvuk:
Korunovaným králem, vítězem posledních dvou ročníků seriálové sekce Zlatých glóbů je Homeland, inteligentní dílo z prostředí CIA a války v Iráku. Je Nicholas Brody kolaborant, nebo skutečně jen voják, který přežil irácké zajetí? Seriál stojí na skvělé, lehce konspirativní atmosféře, vynikajícím scénáři a především na hereckých výkonech představitelů hlavních postav, Damiana Lewise a Claire Danes.
Důkaz, že seriály nejsou jen blbé a laciné:
Ani populární formát sitcomu nezaostává se zajímavými tituly. Tím nejpovedenějším je seriál 2 Broke Girls, jehož humor je postaven na kontrastu dvou hlavních hrdinek, servírek Caroline (Beth Behrs) a Max (Kat Dennings). Přestože je současná finanční situace slečen zrovna nezáviděníhodná (v poměrech New Yorku), společně si sní lepší budoucnost. Vtipy 2 Broke Girls jsou sexistické a nekorektní, tedy přesně takové, jak je máme rádi.
Tolik humoru a absurdních situací jsme už dlouho v žádném seriálu neviděli:
Pětice jmen je samozřejmě jen velice okleštěný výčet – takových seriálů, které stojí za pravidelné sledování, je řádově víc. Pravidelně vám je budeme představovat. Každý si tak určitě najde „ten svůj“.
Text: Josef Horký
Foto: imdb.cz