Z průzkumu mezi studenty předních univerzit 28 zemí světa vyplývá, že devět z deseti studentů je připraveno začít profesní kariéru v zahraničí, pokud se naskytne atraktivní příležitost. Evropa a severní Amerika v preferencích vedou, třetí příčku zaujímá Asie. „V porovnání s ostatními státy jsou čeští studenti velmi kosmopolitní. Stěhování do zahraničí za prací jsou více otevření než například sousední Slováci či Němci. Odráží to dobu, kdy je práce v zahraničí téměř bez překážek a českým studentům se tato možnost zamlouvá. Většina z nich má již také zkušenost v podobě studia na některé ze zahraničních univerzit,“ říká Pavel Závitkovský, Partner odpovědný za nábor studentů, KPMG Česká republika.
Budoucnost studenti vidí v oblasti technologií
Dvě třetiny studentů z celého světa za obor budoucnosti považují oblast technologií, uplatnění ale 44 procent nadále hledá ve financích. Svého zaměstnavatele si studenti vybírají nejčastěji podle toho, jaké profesní výzvy jim bude schopen poskytnout. Rozhodující je také pracovní prostředí, globální síť firmy a víra mladého člověka, že v dané pozici přispěje k pozitivní změně společnosti. „Zajímavé je, že mezi českými studenty nehrají při výběru roli reputace, různá ocenění, benefity či platové ohodnocení. Vyhledávanými hodnotami jsou naopak karierní příležitosti, kontinuální vzdělávání a důležitý je pro ně i pocit, že má jejich práce smysl a vede k viditelným změnám,“ konstatuje Pavel Závitkovský.
Čeští studenti nechtějí jedno zaměstnání na celý život
Více než čtvrtina všech dotázaných studentů je přesvědčená, že ve stejném zaměstnání nevydrží po celou dobu své kariéry. Každý čtvrtý student by to naopak uvítal, polovina dokonce uvádí, že je u nich možnost pracovat celý život pro jednu společnost pravděpodobná. U Čechů je tendence k pracovní mobilitě v případě lepší nabídky či nespokojenosti ještě vyšší. 62 procent uvedlo, že neplánuje zůstat u jedné společnosti po celou kariéru. 85 procent českých studentů má ale jasnou představu, jaké povolání by chtěli vykonávat. „Doba, kdy mladý schopný člověk léta překonává nespokojenost v jednom zaměstnání, již pominula. Výhradně společnosti, které jsou schopné nabídnout skutečně různorodé uplatnění a případně i zahraniční mobilitu, si nadanou generaci udrží,“ říká Pavel Závitkovský.
O soutěži a průzkumu
Prestižní mezinárodní soutěž KPMG International Case Competition dává studentům reálnou šanci vyzkoušet si řešení skutečných obchodních případových studií. Čtyřčlenné týmy demonstrují své dovednosti nejprve v lokálních kolech, vítězové se pak účastní mezinárodního finále, kde bojují s nejlepšími týmy z celého světa. Soutěž probíhá v anglickém jazyce.
V rámci se uskutečnil průzkum mezi 335 zúčastněnými studenty z 28 zemí světa. Průzkum ověřoval preference těchto nadaných studentů v oblasti zaměstnání, sledoval faktory, které je vedou k výběru zaměstnavatele, jejich kariérní vyhlídky, ochotu odstěhovat se za prací do zahraničí a další. Sběr dat probíhal v únoru a březnu 2015.