"Kampaní navazujeme na předchozí průzkumy, ze kterých víme například to, že přes 70 procent turistů přijíždí do Prahy poprvé, a proto dobře neznají pravidla, jaká zde platí. Na letošních vizuálech pro turisty upozorňujeme na dodržování nočního klidu po 22. hodině večer, zákaz pití alkoholu na ulicích nebo na to, že se pohybují v rezidentní zóně. Dozvědí se také, že za rušení nočního klidu mohou dostat pokutu až 400 eur," vysvětluje ředitel Prague City Tourism Petr Slepička v tiskové zprávě. K šíření povědomí o těchto normách využijí sociální sítě Prahy, reklamní plochy na Praze 1 a také výlohy klubů.
Raději za kulturou než do barů
Současně probíhá průzkum, na který příští rok naváže dlouhodobá kampaň zacílená konkrétně na turisty. Agentura Stem/Mark získává data o tom, odkud turisté jsou, jak cestují, s jakým cílem přijeli, jak jsou ubytováni… Cizince oslovují přímo v Dlouhé ulici a na Náplavce a jejím okolí, kde jsou problémy s nočním hlukem. "Chci, aby se za peníze Pražanů realizovaly jen kampaně a opatření, které mají smysl a povedou k dlouhodobé kultivaci turistického nočního života," popsal Štern.
Praha už se, podobně jako spousta dalších světových metropolí, nesnaží o přilákání nových turistů, ale o kultivaci těch stávajících. Radní chtějí změnit hlavně obraz Prahy jako města s levným alkoholem a nasměrovat cestovatele mimo centrum nebo je přivést ke kultuře. Podobně myslelo už v roce 2017 třeba vedení italských Benátek a Florencie. Tam apelovali na nutnost chránit historické dědictví, respekt místních a zmiňovali, co se ve městech nesmí (že se neodhazují odpadky, nesedá se na schodech kostelů, ale jen na veřejných lavičkách a podobně). Radnice v těchto případech prodávaly suvenýry jako trička, hrníčky a klíčenky s potisky nepřípustného chování.
Jak turismus řeší ve světě?
Letáky s doporučeným chováním se rozdávají také v japonském Kyotu, kde uvádějí i zákaz sahat na gejši. Ve španělské Marbelle šíří letáky během letní turistické sezóny - zakazují třeba používání segwayů a dalších elektrických zařízení v nepovolených místech, sprejování graffit, močení na veřejnosti, produkování hluku, či pití alkoholu na ulici. V Amsterdamu zase existuje mobilní aplikace, která posílá upozornění, když je nějaká část města rušnější než obvykle, aby se jí lidé mohli vyhnout.
Že je přemrštěný turismus celosvětovým problémem, dokázal i lednový report UN World Tourism - podle něj bylo za rok 2018 mezinárodních cestovatelů 1,4 miliard (v roce 1950 jich oproti tomu bylo jen 25 milionů). Zástupy lidí se kupí například i na Machu Picchu v Peru, na Mt. Everestu, na Isle of Skye ve Skotsku nebo v kanálech v Benátkách. Májskou zátoku v Thajsku pro turisty dokonce definitivně uzavřeli.