Světový veletrh novinek v mobilních technologiích
Začněme tím nudnějším, ale o tolik běžnějším (koneckonců mobil máme všichni, kdežto kosmickou loď si můžeme tak leda přát). Koncem dubna proběhl největší veletrh mobilních technologií a nositelné elektroniky (třeba chytrých hodinek) Mobile World Congress (MWC). Celkem ho navštívilo přes sto tisíc lidí ze 198 zemí světa, z toho přes tři a půl tisíce novinářů. Veletrh většinou tak trochu předestírá budoucnost celého mobilního průmyslu a tendence, které představili výrobci letos, by se dali víceméně shrnout do třech hlavních bodů.
1) skládací telefony
Už ne jenom hudba budoucnosti. První telefon na vyzkoušení ukázal relativně neznámý čínský výrobce Royole. Ostatní výrobci (jako například Huawei nebo Samsung) představili pouze prototypy vystavené za sklem. Největší senzaci přesto vyvolal Huawei Mate X, skládací telefon s nejlepším hardwarem na trhu a extrémní cenou skoro 60 tisíc korun.
2) 5G sítě
Druhým rezonujícím tématem bylo zavádění 5G sítí a uzpůsobení zařízení na připojení se k nim. 5G připojení by mělo poskytovat zatím prakticky nepředstavitelnou rychlost stahovaní dat - jedno giga do tří sekund a prakticky nulovou časovou odezvu. Nový standard tak může přinést mnoho změn, ať už pro samotné uživatele nebo i v oblastech jako medicína či samořiditelná auta. To nás v Česku však zatím nemusí moc trápit, protože naše mobilní infrastruktura na to nebude ještě několik let připravená a s cenami datových balíčků dostupných momentálně na trhu bychom se nedoplatili, nebo limit vyplýtvali během pár hodin.
3) nasycení trhu
Posledním tendencí, která možná i převládala, byl všeobecný dojem nasycení trhu s mobilními telefony. Jednotlivý výrobci už nenabízejí žádná převratná zlepšení a někteří se snaží zaujmout i naprostými kuriozitami. Nokia například uvedla telefon s pěti fotoaparáty - sice mu každá fotka pár sekund zabere, ale měly by stát za to. LG představilo možnost s pomocí přední kamery ovládat telefon pouze gesty ruky, bez nutnosti dotýkat se obrazovky.
Málo známá značka Energizer představila mobilní telefon s neuvěřitelnou kapacitou baterie, 18 000 mAh. Pro srovnání: ostatní nejlepší telefony se pohybují pod čtyřmi tisíci mAh. Měl by vydržet až dva dny sledování videa a 50 dní v pohotovostním režimu. Nabízí se tak otázka, jestli je to ještě telefon s obří baterií, nebo spíš obří baterie, ke které přimontovali telefon poté, co je nenapadlo jiné využití.
Zdroj: mobilizujeme.cz
Crew Dragon - bez pilota až k ISS
Nová vesmírná loď z dílny Muskovi Space X úspěšně zadokovala u Mezinárodní kosmické stanice (ISS). Raketa Falkon 9 (nesoucí kosmickou loď) odstartovala z Kennedyho vesmírného střediska na Floridě v sobotu 2.3. v 8:49 SEČ. K ISS doletěla po zhruba 27 hodinách a spojila se s ní dokonce o několik minut dřív. Celý proces připojení proběhl zcela automaticky - normálně totiž musí posádka stanice použít robotické rameno. Současné tříčlenné posádce dopravila 200 kg zásob (i když kapsle není určená pro přepravu nákladu, ale lidí).
Sobotní let, který následoval po dlouhých sériích testů prováděných NASA, byl pouze zkušební a zatím bez lidské posádky. Na palubě však byli dva pasažéři: figurína Ripleyová a plyšová planeta Země. Figurína, kterou pojmenovali podle hlavní postavy amerického filmu Vetřelec, byla oblečená do skafandru, který pro lety do vesmíru Space X vyvinula, a vybavená mnoha různými senzory. Jejím úkolem bylo ověřit, zda by byl let bezpečný i pro lidské pasažéry. Musk si však neopustil drobné rýpnutí a plyšovou planetu nazval supermoderním přístrojem na měření gravitace. Sám Elon na Twitteru ukázal interiér kabiny, která by mohla přepravit až sedm kosmonautů na orbitu (při rutinních letech však počítá pouze se čtyřčlennou posádkou).
Závislost na Rusku?
Pokud i sestup atmosférou a následné přistání v Atlantském oceánu proběhne bez problémů, mohla by loď na další let vyrazit už v červenci. Tentokrát by na palubě nesla dva astronauty. To by znamenalo významnou změnu pro USA, jelikož v současné době jsou všichni astronauti přepravováni pomocí ruských lodí typu Sojuz. To je náročné jednak pro americkou pýchu, druhak pro jejich peněženky. Podle některých zdrojů mohou za let jednoho pasažéra platit až 80 milionů dolarů.
Space X je navíc první privátní společností, která sama vyvinula i zkonstruovala loď schopnou přepravy lidské posádky a značí tak jeden z milníků dobývání vesmíru, kdy štafetu z rukou státních organizací pomalu přebírá soukromý sektor. Jako další se na testovací let chystá Boeing s lodí CTS-100 Starliner. Další společnosti se vývojem kosmických lodí pro komerční i vědecké účely zabývají.
Zdroje: Spaceflight Now, ČT