Když se 10. července kolem Náměstí Republiky, Václavského a Staroměstského náměstí objevily na dlažbě bílé čáry a značky se zákazem vjezdu cyklistům mezi desátou a sedmnáctou hodinou, pražští cyklisté se začali vztekat. Zda je Praha městem pro cyklisty je v poslední době oblíbeným tématem nejen v hospodách, ale i na politické úrovni. O to více se debata na tohle téma rozvířila poté, co se městská část Praha 1 snažila jízdu na kole v centru omezit.
Auto? No jasně! Kolo? V žádném případě!
Hlavní záminkou omezení je podle radnice Prahy 1 především velký počet turistů v centru města, které by cyklisté mohli svojí jízdou ohrožovat. Jak nedokonalé tohle řešení je, ukázal i Janek Rubeš ve své reportáži, kde musel se svým kolem uhnout projíždějícímu autu, aby bez problému vjelo do cyklistům zakázané zóny (přeplněné turisty). Přesně tak, starostovi Prahy 1 Oldřichu Lomeckému zřejmě vadí, když mezi lidmi projíždějí kola. Když do chodců ale najede auto, je to asi v pohodě…
Nedostatky opatření si zřejmě uvědomil i městský soud, který ani ne po dvou týdnech od začátku platnosti rozhodl ve prospěch spolku Auto*mat, které s dalšími navrhovateli na Prahu 1 podalo žalobu. Cyklisté tedy oficiálně už zase budou moct jezdit všude, ale až poté, co značky z těchto částí zmizí. A ty v ulicích stále jsou. Lomnický navíc pro Český Rozhlas uvedl, že rozhodnutím soudu boj neskončil. Takže kdo ví, jak dlouho ještě kolaři budou muset centrum města objíždět.
Kdo má vlastně pravdu?
Na jedné straně stojí kolaři, kteří se rozhodli, že si zvolí alternativu zdravější pro ně i pro město. Na druhé straně je vedení města, které se snaží zajistit bezpečnost v přeplněném centru. Vyhnáním cyklistů do ulic se silným provozem a do tramvajových tratí bezpečnost ale asi nezvýší, spíš naopak. Právě riziko, které kolařům hrozí v rušných ulicích, bylo jedním z námitek od sdružení Auto*mat. Na druhou stranu jízda po přeplněných Příkopech také není procházka růžovým sadem, ani když je to povolené. A turistů bude pravděpodobně jen přibývat. Kde tedy leží řešení?
Nasedni a jeď!
Jízda na kole lidem prospívá, to je asi nepopiratelný fakt. Prospívá také ovzduší a jak uvádí například i Magistrát hlavního města Prahy, s větším počtem cyklistů ve městě se snižuje nehodovost. Kola ve městech jsou prostě dobrá věc a vědí to i na západě. Ani takový Amsterdam nebo Kodaň ale původně nebyly městy pro cyklisty a nezískaly titul cyklistických metropolí jen tak.
Byli to právě aktivní občané, kteří rozvířili debatu a následně svým nátlakem donutili politiky najít kompromis, který vyhovuje chodcům i kolařům. A jestli chceme toho samého dosáhnout i u nás, musíme být vidět.
Tak nasedni a jeď!