cyklista Praha

Po Praze na kole. Jezdit nebo nejezdit?

Je tu moc kopců, hodně aut i lidí, řidiči jsou neochotní, je to nebezpečné nebo je tu málo cyklostezek. Důvodů, proč odpůrci kol v Praze odmítají městskou cyklistiku podporovat, je mnoho. A i když mají tak trochu pravdu - na kole se v metropoli jezdí čím dál víc, a to i přestože se tomu město snaží zabránit. Podívali jsme se, jak to teď s pražskými kolaři vlastně vypadá a co mohou od města čekat.

Když se 10. července kolem Náměstí Republiky, Václavského a Staroměstského náměstí objevily na dlažbě bílé čáry a značky se zákazem vjezdu cyklistům mezi desátou a sedmnáctou hodinou, pražští cyklisté se začali vztekat. Zda je Praha městem pro cyklisty je v poslední době oblíbeným tématem nejen v hospodách, ale i na politické úrovni. O to více se debata na tohle téma rozvířila poté, co se městská část Praha 1 snažila jízdu na kole v centru omezit.

Auto? No jasně! Kolo? V žádném případě!

Hlavní záminkou omezení je podle radnice Prahy 1 především velký počet turistů v centru města, které by cyklisté mohli svojí jízdou ohrožovat. Jak nedokonalé tohle řešení je, ukázal i Janek Rubeš ve své reportáži, kde musel se svým kolem uhnout projíždějícímu autu, aby bez problému vjelo do cyklistům zakázané zóny (přeplněné turisty). Přesně tak, starostovi Prahy 1 Oldřichu Lomeckému zřejmě vadí, když mezi lidmi projíždějí kola. Když do chodců ale najede auto, je to asi v pohodě…

Nedostatky opatření si zřejmě uvědomil i městský soud, který ani ne po dvou týdnech od začátku platnosti rozhodl ve prospěch spolku Auto*mat, které s dalšími navrhovateli na Prahu 1 podalo žalobu. Cyklisté tedy oficiálně už zase budou moct jezdit všude, ale až poté, co značky z těchto částí zmizí. A ty v ulicích stále jsou. Lomnický navíc pro Český Rozhlas uvedl, že rozhodnutím soudu boj neskončil. Takže kdo ví, jak dlouho ještě kolaři budou muset centrum města objíždět.

Auto*mat - 5 způsobů jak se dostat přes čáru

Kdo má vlastně pravdu?

Na jedné straně stojí kolaři, kteří se rozhodli, že si zvolí alternativu zdravější pro ně i pro město. Na druhé straně je vedení města, které se snaží zajistit bezpečnost v přeplněném centru. Vyhnáním cyklistů do ulic se silným provozem a do tramvajových tratí bezpečnost ale asi nezvýší, spíš naopak. Právě riziko, které kolařům hrozí v rušných ulicích, bylo jedním z námitek od sdružení Auto*mat. Na druhou stranu jízda po přeplněných Příkopech také není procházka růžovým sadem, ani když je to povolené. A turistů bude pravděpodobně jen přibývat. Kde tedy leží řešení?

Zákaz a omezení cyklistů na Praze 1
Aktuálně.cz
Cyklisté můžou mít v centru Prahy koridory, do nejrušnějších míst ale nepojedou, navrhuje radnice
13. 8. 2018

Nasedni a jeď!

Jízda na kole lidem prospívá, to je asi nepopiratelný fakt. Prospívá také ovzduší a jak uvádí například i Magistrát hlavního města Prahy, s větším počtem cyklistů ve městě se snižuje nehodovost. Kola ve městech jsou prostě dobrá věc a vědí to i na západě. Ani takový Amsterdam nebo Kodaň ale původně nebyly městy pro cyklisty a nezískaly titul cyklistických metropolí jen tak.

Byli to právě aktivní občané, kteří rozvířili debatu a následně svým nátlakem donutili politiky najít kompromis, který vyhovuje chodcům i kolařům. A jestli chceme toho samého dosáhnout i u nás, musíme být vidět.

Tak nasedni a jeď!

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější