technologie

Odpadlíci ve světě byznysu: Produkty a služby odsouzené k zániku

Magazín Art Technica vydává na začátku každého roku obsáhlý seznam společností, které jsou podle jeho prognóz odsouzeny k bolestivé smrti. Nejčastějšími příčinami úmrtí bývají pitomé nápady a nepromyšlené marketingové tahy. Rozhodli jsme se žebříčkem inspirovat a podělit se s vámi o služby, na které byste si už neměli příliš zvykat.

Co máme takovou "smrtí" společnosti na mysli? Není nutné, aby podnik totálně zkrachoval a zmizel z trhu ze dne na den. Taková rychlovka je navíc dnes už téměř nemožná. Za smrt považujeme spíš to, když firmu ji spolkne jiná společnost, nebo když se její záběr změní tak, že bude mít s původním podnikatelským záměrem společného asi tolik jako parní lokomotiva s bicyklem. Budou nás zajímat projekty, které mají ekonomické nebo kulturní problémy, a staly se tak snadným cílem pro silnějšího žraloka, případně je dělí už jen malý krůček od vyhlášení bankrotu.

Pokud se chce brand zapsat do klubu horkých kandidátů na smrt, měl by splňovat tyhle podmínky:

  • Čelit dlouhodobé ztrátě ve svém oboru.
  • Mít ve vedení společnosti někoho, kdo způsobuje problémy a narušuje tak obchodní model, produktovou strategii nebo schopnost značky obstát v konkurenci.

V našem výčtu nenajdete společnosti, které navzdory očekávání vstaly z mrtvých, ale ani ty, jejichž existence už dlouhou dobu visí na vlásku, a jsou tedy takovým ekvivalentem přežívání organismu na přístrojích v nemocnici.

Do této kategorie patří třeba Uber - změny ve vedení i neustálé šťourání taxikářů a legislativy taxislužbě dvakrát neprospěly. Kolem Uberu se navíc vyrojily konkurenční společnosti, které nápad na levnou přepravu převzaly. A do škatulky můžeme přihodit taky Twitter - když už konečně přestal být ztrátový (alespoň na papíře), začal sklízet negativní kritiku ze strany tisku. Jeho jméno pošpinily důkazy o tom, že se stal pro politiky oblíbenou platformou manipulace a šíření fake news.

Na JIPce je taky společnost HTC. Kdysi měla na trhu s telefony slušný podíl (kolem 9 procent), teď je to podle Financial Times ani ne procento. Ani akvizice jejím dlouholetým partnerem Googlem není podle analytiků nejlepší nápad. HTC totiž nemá takové know-how jako konkurence se sedmimílovým náskokem. Takže i když bude makat na tom nejlepším telefonu, své soky nejspíš nikdy nedožene.

Mark Zuckerberg jako rakovina Facebooku?

Je jasné, že Facebook je až příliš velká a výdělečná platforma na to, aby byl odsouzen k zániku. Na seznamu smrti je ale kvůli vedení.

Sociální síť se za posledních šest let ve jménu bleskovějšího růstu několikrát nezdráhala překročit limity ustanovení FTC (Federal Trade Commision) v oblasti ochrany osobních údajů. Vrcholem byl skandál sdílení dat s Cambridge Analytica. Po něm se Kongres USA a dalších sedm zemí proměnily v obrovský kamion a Zuckerberg v bezbranného jelena, co mu stojí v cestě.

Foto: Unsplash.com

Pak už se skandály týkající se nedostatečného zabezpečení citlivých údajů sypaly na Facebook jako lavina a z většiny se dají považovat za důsledky špatných kroků manažerského vedení. Facebook má před sebou sice finančně úspěšné období, otázkou však je, jestli ho o peníze zbytečně nepřipraví neustále soudy a pokuty. Nebylo by pak lepší změnit vedení a celý zisk vložit do inovací?

Jak Snapchat o velké nápady přišel

Snapchatu zvonil umíráček už když mu Instagram ukradl Stories. Mladší generace ho sice pořád používala víc než kteroukoliv jinou platformu, banda sedmnáctek ale bohužel nezachrání fakt, že společnost je v prodeji reklamy ztrátová a přišla už o polovinu své původní hodnoty.

Foto: Unsplash.com

Snap udělal pro svou popularitu hodně, to se musí nechat. Jeho nápady ale bohužel skončily v rukou někoho jiného, kdo je vylepšil a uspěl s nimi víc než původní společnost. Za rok 2017 byl Snapchat ve ztrátě 3,45 miliardy a o další miliardu přišel v prvních třech kvartálech roku 2018. Když přijdete o víc než 300 milionů dolarů a přitom se jedná o nejúspěšnější kvartál v historii vaší firmy, není to dobré znamení.

Panuje všeobecný názor, že Snapchat by se měl snažit o větší transparentnost svého účetnictví, protože teď nikdo pořádně ani neví, kolik uživatelů ho opravdu používá. Nicméně i tak se chystá investovat do třetí generace speciálních brýlí. Jestli to vyřeší špatnou finanční situaci, nemáme ponětí.

Essential nezachrání ani otec celého operačního systému

Pokud bychom si měli vsadit na to, že nějaká společnost vezme za své, bude to na společnost Essential, založená v roce 2015 otcem Androidu Andym Rubinem. Než firma vypustila na trh svůj jediný produkt - chytrý telefon -, byla oceněná na neuvěřitelné 1,2 miliardy dolarů. Ale jen 15 měsíců od oficiálního vzniku šla její hodnota rapidně dolů.

Když už smartphone vyrazil do prodeje, objevily se dva háčky. Jednak se zařízení na trh dostalo ve stejné době, jako nový iPhone nebo Galaxy Note 8. A firmě nepřispěla ani skutečnost, že z ní ještě před uvedením "zázračného produktu" začali odcházet klíčoví zaměstnanci.

Že by vycítili topící se loď? Těžko říct. Dlouho očekávaný telefon s operačním systémem Android byl však jedno malé velké zklamání. Essential telefony vyprodala a oznámila, že další se nechystají. Sotva si všichni oddychli, potvrdily se na začátku tohoto roku největší obavy - Rubin se pouští do dalšího modelu.

Oath: Frankenstein pod společností Verizon Media

Yahoo mělo namále už v letech 2016 a 2017. V červnu roku 2017 ho koupila společnost Verizon media. Firma spojila Yahoo s AOL a dalšími více než 50 značkami a novou skupinu pojmenovala Oath. S platformou měla velké plány - chtěla z ní vytvořit komunitu, podílející se na budoucnosti médií a mít tak pod sebou světově úspěšný obsah a produkty. Jak správně tušíte, něco se nepovedlo.

Foto: Unsplash.com

Navzdory přítomnosti dvou webových gigantů, byl Oath od Verizonu velký propadák. Verizon v prosinci 2018 ohlásil, že si účtuje 4,6 miliardy dolarů za nefinanční újmu kvůli Oath, což snížilo hodnotu Oath prakticky na nulu.

Oath měl za cíl konkurovat v prodeji reklamy gigantům jako je Google nebo Facebook. To se ale ukázalo jako předem prohraný boj. Zároveň nestihl dohnat náskok jemu podobných společností ve streamování videí, a tak se raději klidí do ústraní. Na konci ledna se také objevila zpráva, že společnost Verizon plánuje propustit 7 procent všech svých zaměstnanců.

Goop: Nepatří sem, ale přece

Projekt herečky Gwyneth Paltrow s názvem Goop zatím na seznamu podnikatelských mrtvol není, za nás ho ale dáváme na wishlist. Ne, že bychom herečce nepřáli úspěch, jde spíš o to, že wellness produkty a "zdravotní pomůcky", které pod jménem značky prodává, mohou lidem více škodit než pomáhat.

Foto: Unsplash.com

Nechceme se k celé věci stavět negativně, příliš ale nevěříme, že vaginální vajíčko významně vylepšuje zdraví nebo že kávový shot do zadku (čtěte klystýr) spolehlivě detoxikuje váš organismus. Navíc měl taky Goop podle Ars Technica průšvih týkající se včelí terapie, jež podle doktorů zabila naprosto zdravou padesáti pěti letou ženu.

Avšak sekta kolem Gwyneth produkty nakupuje, internetový magazín čte a obchod díky tomu prosperuje. Dokonce natolik, že Goop před několika týdny oznámil spolupráci s Netflixem - v plánu mají natočit seriál o svých produktech a jejich blahodárných účincích na naše zdraví. To jsme tedy zvědaví.

Topící se Zoot

Ani v Česku nechybí společnost, která se zvládla zadlužit světovým způsobem. Podle ČTK dluží známý obchod věřitelům přes 470 milionů korun. Prozákaznický přístup Zootu byl evidentně tak inovátorský a revoluční, až to dostalo celý business s oblékáním do průšvihu, ze kterého se jen tak nevy(s)vlékne.

Dá se proto předpokládat, že si při plánované obnově společnosti sestěhuje management Zootu kancly tentokrát tak, aby bylo finanční a marketingové oddělení hned vedle sebe. A do prvního ze jmenovaných zaměstná jen ty, kteří opravdu umějí počítat. A od věci by možná nebylo ani přibrat odborníka na počasí - podle oficiálních zpráv totiž za velkým výpadkem tržeb stojí loňský rychlý nástup letního počasí, a tedy fakt, že lidé nevyrazili pro jarní kabáty.

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější