Určitě jste už narazili na lecjaké fake news. Ale neměly na vás žádný vliv, že? Stejně jako absurdně naivní reklama ve filmech či televizi - také se smějete, jak si na základě něčeho takového může někdo něco koupit? Ano, tyhle pocity o vlastní nadřazenosti má snad každý z nás. Jenže na koho tyhle trapné obsahy nakonec cílí?
Léty prověřený princip
Už počátkem 80. let, tedy dávno před všemi internety, formuloval sociolog W. Phillips Davison hypotézu, kterou dnes známe pod názvem "efekt třetí osoby". Můžeme ho řadit do kategorie kognitivních zkreslení, neboť se kvůli němu dopouštíme velmi chybných závěrů. Přesněji řečeno, máme tendenci podceňovat vliv masových médií na nás a naše blízké - věříme totiž, že jsme nadprůměrně chytří a pokusy o manipulaci snadno prohlédneme. Stejně jako naši nejbližší, ti jsou přece také chytří, že?
Jediným, na koho mají tato masová sdělení vliv, jsou tedy imaginární třetí osoby; nediferencovaná masa, voliči jiných stran než té naší, zastánci hloupých názorů. Jenže už teď je vám nejspíš zřejmé, že tohle si říká každý z nás, takže leckdy určitě naletíme, ani nevíme jak. Je to teda podobný princip jako s inteligencí: nikdo neohodnotí sám sebe jako průměrně inteligentního, ovšem někde statistici s tím průměrem přijít museli, že…
Jsme na Facebooku něco víc?
Můžete si myslet, že téměř čtyři dekády stará teorie nemá dnešnímu světu co říct, ale opak je pravdou: studie o Facebooku z roku 2015 ukázala, že tentýž efekt se projevuje i v dnešní, sociálními sítěmi prorostlé době. Uživatelé měli hodnotit, na koho má reklama největší vliv a v souladu s očekáváními považovali sami sebe a své blízké přátele za imunní. S rostoucí sociální vzdáleností (tedy například jak často spolu daní přátelé na sociální síti chatují) se pak domněle zvyšoval i vliv mediálních sdělení.
No dobrá, ale co s tím? Zdá se, že… nic. Nejsou známy způsoby, jak převrátit naše myšlení, aby byl tento efekt zcela eliminován, a tak se jako nejsilnější zbraň jeví vzdělanost. Musíme si uvědomit, že velcí hráči na online trhu moc dobře vědí, že servírovat nám pod nos reklamy a všelijaké lákavé obsahy se prostě vyplatí; občas na nějakou pitomost klikne prostě každý.
Takže, mějme trochu pokory a nebuďme nerealisticky přesvědčení, že jsme lepší než ostatní - není to totiž pravda.