Praha - doprava

Polaď Prahu za miliardy. Dočkají se studenti ČZU tramvaje až do Suchdola?

Týká se to všech, kdo žijí nebo studují v Praze. Co konkrétně se chystá? Dokončení druhé části Pražského okruhu, výstavba metra D, prodloužení železniční linky do Kladna s odbočkou k Letišti Václava Havla nebo hlavně tramvajové spojení až na Suchdol – i taková opatření zahrnuje Plán udržitelné mobility pro Prahu a okolí, známý jako projekt Polaď Prahu.

Téměř po třech letech přípravy jsme se dočkali a v úterý 12. června v centru architektury CAMP byl představen veřejnosti kompletní balík cekem 240 opatření za 112 miliard korun, k jehož realizaci má dojít do roku 2030. Takže - co vše se chystá?

Cílem projektu je propojit Prahu se Středočeským krajem, posílit železnici, metro a tramvaje, snížit zatížení automobilovou dopravou, rozšířit záchytné parkoviště, rozvoj elektromobility, usnadnění pohybu chodcům a cyklistům a vytváření města krátkých vzdáleností. Je mimo jiné nezbytný i proto, aby Praha mohla nadále využívat evropské dotace.

Polaď Prahu

Dokument obsahuje jak už mediálně známé projekty jako například výstavbu metra D z Písnice na Pankrác, dostavbu Pražského okruhu, železniční linku do Kladna s odbočkou k Letišti Václava Havla a tramvajovou linku se zastávkou v horní části Václavského náměstí u Národního Muzea, tak například i doplnění výtahů do stanic metra, kde zatím chybí, rekonstrukce okrajových autobusových nádraží (kupříkladu na Smíchově), podpora bike a car sharingu, výstavbu záchytných parkovišť s několika tisíci parkovacími místy zejména v okolí železničních stanic. Naopak budou redukována parkoviště v historickém centru, místo kterých by v budoucnu mohly vzniknout další pěší zóny.

Zkrátka - je toho hodně a bude jen otázkou, co vše z toho nakonec dopadne…

Studenty České zemědělské univerzity potěší třeba prodloužení tramvaje z Dejvic do Suchdola. Rekonstruováno bude i Hlavní nádraží, kde přibude ještě jedno nástupiště.

Na zbytek opatření se můžete kouknout buď na webových stránkách Polaď Prahu nebo si je poslechnout ze záznamu z úterní přednášky.

"112 miliard je včetně rezerv. Praha má na investice to, co má ve svém rozpočtu, to znamená 30 miliard, dále to, co si může půjčit na základě Pravidel o rozpočtové odpovědnosti, to znamená nějakých 40 miliard, plus dostane nějaké finance od Evropské unie, či státu - počítáme s 10 miliardami. Dohromady máme 80 miliard a zbylých 30 je rezerva. Těch položek je velké množství (240) a určitě se všechny nepodaří realizovat. Až čas ale ukáže, kdy se zastaví nějaká realizace, výstavba. Proto máme projektů raději více, než je kapacita finanční," okomentoval zdroje financí specialista pro koncepci dopravy z Institutu plánování a rozvoje dopravy hlavního města Prahy Václav Novotný. 

Na přípravě projektu se podíleli téměř všichni, co do chodu dopravy v hlavním městě mají co říct - od Pražských matek, přes lidi provozující parkoviště až po Policii ČR.

Co za změny byste navrhli vy? Dejte nám vědět na Facebooku.

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější