"Pravda je tu žezlem v rukou lháře, on jediný jí tady může mít," zpívá Tomáš Klus v písni Nedá se nic dělat, kterou vydal po mnohých doporučeních, aby se raději věnoval jen hudbě a "nekecal" do politiky. "V mase cosi hnije a já si myslím, že je to její vztah k Pravdě. Dokud se za ní nepostavíme, nebudeme stát za nic a za co bude stát stát, nebude stát za řeč," řekl později ve svém přání pro Českou republiku na doprovodné akci Fora 2000 Youth Speak Up.
Přestože Klusovo nejnovější album Spolu obsahuje hned několik aktivistických kousků (třeba Tuponi, kde kritizuje také to, že "jdeme dál jak tuponi, živíme žal a nevoní nám slova, která něco znamenaj"), není to dávno, co i on zpíval především o lásce - připomeňme si třeba stále chytlavý song Nina z roku 2011.
Do jiných, ale podobně nepříjemný témat se pouští rapper Marpo. "Ze všech problémů, co v životě mám, se potřebuji vymluvit. Nejsem rapper, který by mlel o tom, jak vydělává prachy, jak kalí po klubech a rozhazuje miliony… takový prostě nejsem. Ventiluju textem svoje problémy, protože se s nimi hodně lidí může ztotožnit," řekl serveru iReport.cz. Často v textech ventiluje i své osobní postoje a kariéru. V písni Synové anarchie naráží na dnešní umělé celebrity: "Zavolat bulvár, udělat fotky a z nuly vytvořit nějakou story. Dejte mi všichni lidi kázeň, vytvořit pro děti umělý vzory."
Éterem začínají rezonovat i potíže, s kterými se potýkají samotní interpreti, což doposud bývalo tabu nebo minimálně něco, o čemž se nevědělo. "Význam skladby vnímám jako výpověď o zbytečném soupeření v hudební branži, o egu a celkově o mém pocitu, že je zpravidla v entertainmentu větší poptávka po prototypu bezchybné hvězdy nežli autentického člověka," řekla pro musicserver.cz o své nové písni Enemy Lenka Filipová, známá pod jménem Lenny.
Na další překážku upozorňuje objev několika posledních týdnů, indie-rocková kapela The Silver Spoons. V singlu He’s Got My Money Now, na kterém spolupracovali s producentem Rolling Stones či U2 Dannym Saberem, vyprávějí o tom, jak je těžké živit se hudbou. "Hudba zadarmo je takový nový věk, milion zhlédnutí za minimální mzdu," zpívají.
Naproti tomu jsou tu stále tací, kteří ve svých tématech cílí zejména na mladší mainstreamové posluchače nebo jdou primárně za ziskem a velkým počtem followerů. K těmto záměrům nadále figurují motivy lásky, s nimiž se téměř každý může ztotožnit. O lásce zpívá kupříkladu hlavně mezi teenagerkami populární Sebastian nebo nejúspěšnější Čech soutěže Eurovize Mikoláš Josef, který s písní o svých nepovedených vztazích Lie To Me figuruje nejen v českých, ale i evropských hitparádách. Stále je tedy třeba podotýkat, že střední proud české hudební scény nemá sklony přinést něco více než city a hudební zážitek.
Zda bude místní populární scéna i nadále pokračovat ve vybízení fanoušků k jakémukoliv zamyšlení, můžeme jen spekulovat. Vezmeme-li ale v úvahu, že přeci jen některé provokativní texty nezůstaly pouze u věrného publika a staly se virálními - taková Nafrněná Barbory Polákové z roku 2016 je zářným příkladem - můžeme čekat alespoň částečný odklon od hlavní linie.
Podobný trend se dá vysledovat i v zahraničích, vždyť se loňskou skladbou roku podle magazínu The New York Times stala Love It If We Made It (Bylo by skvělé, kdybychom to zvládli) od The 1975 s textem nabitým jednou špatnou politickou nebo společenskou událostí za druhou - od hrozby klimatických změn, přes uprchlickou krizi, brexit, až po doslovné citáty tweetů prezidenta USA Donalda Trumpa.