Téměř přesně rok po prezidentských volbách se do kin dostává celovečerní dokumentární reportáž ze zákulisí volební kampaně Michala Horáčka. Ten byl sice prvním ohlášeným kandidátem, nakonec však i navzdory řadě sympatizantů skončil v poli poražených. Součástí jeho týmu byl i filmař Robin Kvapil, který spojil užitečné s užitečným a natočil o tom film.
Nadějný filmař?
Kvapil zaujal před více než rokem obskurním pseudodokumentem Všechno bude fajn. Ódu na Brno spojil s bizarním humorem a neotřelou společenskou kritikou. Jednalo se o jeden z nejvýraznějších autorských počinů a katapultoval očekávání od Kvapilových dalších děl poměrně vysoko.
Vedle filmařské tvorby se Kvapil zapojil do Horáčkovy kampaně jako mediální poradce a právě tato dvojjakost je na filmu až příliš vidět. Kvapil je většinu času v obrazu, komentuje dění a navíc je i strůjcem mnoha situací. Zjevně se tak nejedná o nezaujatého dokumentaristu, nýbrž místo toho o sebepropagaci mladého talentu.
Politika jako prostředek
Což do určité míry nemusí být problém, ale je potřeba k novince nepřistupovat jako k politickému dokumentu, který vypovídá o určitých společenských problémech; namísto toho se na film Máme na víc můžeme dívat jako na zábavnou hříčku pražsko-brněnské kavárny vycházející z reálných kulis.
Ty jsou přitom velmi vděčné, neboť v minulosti byly autorsky výrazné pokusy o proniknutí do naší politické scény oblíbené a zajímavé. To se daří i v případě tohoto velmi subjektivního pohledu na tvorbu kampaně Michala Horáčka, kde se přece jen dozvíme i určité reálie toho, jak probíhá tvorba mediální image či programového vymezení kandidáta. Ale zlomový manuál politického marketingu opravdu nečekejte.
A věděli jste ale, že filmový plakát k filmu je z ruky TMBK neboli Tomáš Břínek, přední český internetový vtipálek?