Oscaroví kandidáti
Slavný herecký chameleon Gary Oldman se tentokrát vtělil do korpulentní postavy Winstona Churchilla a ve válečném dramatu Nejtemnější hodina bude útočit na sošku Oscara. Režie se ujal šikovný Joe Wright, který v Pokání i Pýše a předsudku dokázal, že si s historickými tématy rozumí. Jak se tahle nadějná spolupráce vyvedla, zjistíme už 11. ledna.
V tentýž den se dočkáme i bizarní komedie Zmenšování od Alexandra Payna, držitele Oscarů za Bokovku a Děti moje. Matt Damon se pokusí odhalit výhody zmenšení do miniaturní podoby a vzhledem k předchozím Paynovým filmům není pochyb o tom, že vedle dostatku inteligentní zábavy se dočkáme i nějakých těch životních pravd. Podobně jako v novince Martina McDonagha, autora skvělé krimi komedie V Bruggách. Tři billboardy kousek za Ebbingem, tak zní podivný název jeho černé komedie, z níž je cítit inspirace tvorbou bratrů Coenů i McDonaghův smysl pro velmi osobitý humor. Oceňován je především výkon Frances McDormand v hlavní roli, ale tahle vtipná černota sbírá pochvaly všude, a tak si kroužkujme 18. leden. V ten den totiž uvidíme nejspíše nejlepší lednový film.
Naopak o napravení reputace bude od konce měsíce bojovat Ridley Scott. Po neúspěšném pokračování slavné série s názvem Alien: Covenant se nám pokusí dokázat, že ještě nepatří do starého železa. Drama Všechny prachy světa vypráví podle skutečných událostí o únosu miliardářského synka a ještě před premiérou přitáhlo pozornost médií, když se Scott ve finální fázi postprodukce rozhodl přeobsadit Kevina Spaceyho (obviněného v rámci kampaně #MeToo) za Christophera Plummera a na poslední chvíli jeho scény přetočit. Scott si zjevně nechtěl rozházet akademii i veřejné mínění kvůli účasti aktuálně nežádoucího Spaceyho a bude zajímavé sledovat, zdali se tento tah vyplatí.
Skrytá kvalita
I méně nápadné názvy ukrývají kvalitní podívanou. Nad thrillerem Odnikud uznali pokyvovali diváci už minulý rok v Karlových Varech, chválen byl především výkon Diane Kruger v roli ženy, která zničehonic přijde o všechno a rozhodne se to nenechat jen tak. Tenhle mrazivý kousek mohu osobně doporučit, stejně jako homosexuální romanci Na konci světa. Ta byla oceněna na loňském festivalu Sundance a sleduje nečekané vzplanutí mezi rumunským nádeníkem a anglickým floutkem na deštivém britském venkově. Citlivý a emočně silný snímek uvidíte od 25. ledna.
Ještě o týden dříve přijde ruský drsňák Andrej Zvjagincev s novým dramatem Nemilovaní, jenž zkoumá pokřivené rodinné vztahy mezi manžely a jejich synem. Lehká pokoukaná to určitě nebude, ale náročný divák si smlsne.
Sázky na jistotu
Hned začátkem roku přikvačí dva velmi odlišní tvůrci se svými typickými produkty. Woody Allen představí historickou tragikomedii Kolo zázraků, v níž v kulisách 50. let minulého století exceluje Kate Winslet. Úplně odlišný zážitek můžeme očekávat od Zdeňka Trošky, milovaného i nenáviděného tvůrce, který se po letech utopených v Kameňácích a Babovřeskách vrací k tomu, co mu šlo nejlépe - k pohádkám. Čertoviny slibují komediální podívanou, ve které kontroverzní režisér snad znovu dokáže zaujmout svou tradiční čertovskou tematikou. A aby ten start roku byl ještě nabitější, oceňovaný scenárista Aaron Sorkin si ve Velké hře vyzkoušel i režisérskou stoličku a dovedl Jessicu Chastain až k nominaci na Zlatý glóbus za nejlepší herečku. Jeho pojetí mafiánského příběhu o provozování tajných heren slibuje vypilované konverzace a přesné dávkování napětí.
Třetí lednový čtvrtek se s dalším animákem vytasí oblíbené studio Pixar. Po lehkém ústupu ze slávy s nudným Hodným dinosaurem a Hledá se Dory by rodinný příběh Coco mohl slavnému studiu vrátit punc kvality. Podle dosavadních kladných reakcí to tak i vypadá. O totéž se bude pokoušet i Filip Renč, jehož tvorba trpí velkou nevyrovnaností. Scénář Haliny Pawlowské by však mohl pomoci k dalšímu diváckému hitu, takže uvidíme, jak se vztahová komedie Zoufalé ženy dělají zoufalé věci nakonec vydaří.