Pro někoho pozůstatek socialistickém "snu" o společném vlastnictví, pro jiného cesta, jak ušetřit peníze i přírodu - zrod sdílené ekonomiky umožnilo zejména rozšíření nových technologií. Zpravidla pomocí webu a aplikací lidé nabízejí svůj majetek k vypůjčení, pronájmu a výměnám. Dochází k jevu, který by se v této fázi kapitalismu mohl označit za již vyhynulý - spotřebitelé mohou spotřebovat jen tolik, kolik potřebují a majitelé efektivně využijí potenciálu majetku, který by jinak ležel ladem na zaprášené půdě. Celý systém funguje podobně jako rodina, kde všichni využívají vše bez ohledu na to, kdo věc původně koupil.
Dnes už zná téměř každý službu pronájmu ubytování po celém světě a průkopníka sdílené ekonomiky AirBnB. Na podobném principu fungují také alternativní taxíky (Uber, Bolt, Taxify…), streamingy od Netflixu, HBO nebo bikesharing, v Česku nejvíc známý hlavně díky růžových Rekolům. Podělit se už ale můžete i o oblečení, elektroniku, nářadí, prostředky ke stěhování… prostě o cokoliv, na co si vzpomenete.
"Koncept projektu Půjčím.to mě napadl před 5 lety, když jsem při úklidu doma narazil na spoustu věcí, které nevyužívám často, ale nechci se jich zbavovat a mohly by mít hodnotu i pro ostatní. Vzápětí jsem narazil na problém i z druhé stránky, když jsem si chtěl na dovolenou půjčit GoPro kameru, ale na těch pár dní jsem si ji nechtěl kupovat. Půjčování věcí mezi lidmi přirozeně funguje, ale doposud člověk spoléhal na síť svých přátel nebo známých, případně sáhl po klasických půjčovnách. My jsme tento trh rozšířili a udělali jej daleko dynamičtějším," řekl Studentě administrátor projektu Půjčím.to Jan Střálka.
Je to bezpečné
Půjčím.to fungují na principu půjčování přímo od majitelů, kterým na webu dávají prostor své věci inzerovat. Aktuálně mají téměř 5 tisíc uživatelů a 1800 věcí v nabídce, měsíčně prý zprostředkují kolem 150 zápůjček. "Zákazník si výpůjčku objedná online. V rámci žádosti o výpůjčku se obě strany dohodnou na trvání výpůjčky a na jejím vyzvednutí a vrácení. Nejčastěji se lidé sejdou osobně, v druhém případě zákazník využije možnost vyzvednutí předmětu na pobočce. Doprava se využívá ve velmi malém procentu," popsal Studentě Dan Erlbach, zakladatel podobně pracující služby SharyGo.
Proces probíhá tak, že pronajímatel věc rezervuje online, pak zpravidla osobně zaplatí a podepíše smlouvu. Podle Erlbacha někteří zákazníci předmět vyzvedávají na pobočce, malé procento z nich využívá také dopravu. Obě služby výpůjčky kryjí vratnou zálohou, Půjčím.to doporučuje uzavřít smlouvu, kterou mají dostupnou na jejich stránkách a u SharyGO pak občas požadují identifikaci a při dražších výpůjčkách podmínky nastavují individuálně. "Například tento týden jsme zajistili rezervaci 30 iPadů, a to na celý měsíc. V rámci této výpůjčky řešíme připojištění," uvedl Erlbach. "V praxi došlo jen k několika krádežím či poškozením, do jejichž řešení jsme vstupovali. A v případě, že byl dodržen doporučený postup (podepsaná smlouva a předaná záloha), tak bylo vždy vše bezkonfliktně vyřešeno," doplnil Střálka.
Nářadí a projektor vedou
S jiným konceptem přišla Library of Things. Knihovna je už rozšířena do několika světových měst třeba v Německu, Británii, USA nebo v Kanadě. U nás je najdete v Praze a nově v Brně. "Věci se do Knihovny dostávají různě. Nejlepší je, když nám někdo věc rovnou daruj, protože ji u nepotřebuje. To nejvíce souzní s naší re-use filozofií. Některé z nich ale například zakoupíme, protože víme, že by se mohly k půjčování hodit. Přímo nám je nikdo nedaruje. Dalším způsobem jsou sponzorské dary - oslovujeme různé firmy, z nichž některé nám následně darují své produkty," napsala Studentě Hana Krejčová z Library of Things. Pořádají mimo jiné i přednášky, výstavy a workshopy.
Tímto způsobem si zákazníci nejčastěji půjčují sezónní věci, které potřebují jen občas a nechtějí si je kupovat třeba i kvůli vyšší ceně nebo starostem o celoroční skladování. "Aktuálně se půjčují střešní boxy, autochladničky a drobná elektronika. Na podzim očekáváme zvýšenou poptávku po sportovním vybavení a v zimě lyžařské vybavení a autopříslušenství," říká Erlbach. "Ale během roku stabilně dost vede nářadí, například vrtačky nebo asi vůbec nejoblíbenější projektor," doplňuje Krejčová.
Všichni se nicméně shodují, že je jejich služeb zatím využíváno málo. I podle květnového průzkumu agentury Nielsen Admosphere zná pojem "sdílená ekonomika" jen 13 procent populace, vůbec o něm neslyšelo 42 procent lidí.