Ten pocit asi občas máte. Pokaždé, když vidíte své vysmáté kamarády v luxusní restauraci či válející se na prosluněných plážích. Vážně takhle žijí každý den? Co se svým životem dělám špatně, říkáte si, zatímco trávíte další večer před počítačem v teplácích. Nenechte se zbytečně otrávit a raději si uvědomte, že všichni tak trochu hrajeme divadlo.
Divadlo na Facebooku?
Pod tímto názvem vyšla slavná kniha sociologa Ervinga Goffmana, která koncem 50. let zaznamenala obrovský ohlas a vlastně stála u vzniku celého nového odvětví. Že jsou myšlenky švýcarského myslitele aktuální i dnes, připomněla Lucie Merunková z agentury 1. pozitivní. Ta se ve svém příspěvku z konference New Media Inspiration snažila nalézt paralely mezi Goffmanovými poznatky a prezentací nás všech na sociálních sítích. Vždyť už ústřední pojem jeho konceptu - management dojmů - vyjadřuje, kolik falše a promyšlenosti se skrývá za každým naším činem ve společnosti. A sociální sítě tyto trendy přesně kopírují.
V rámci svého výzkumu Merunková rozeznala pět takzvaných primárních rolí podle obsahu, který lidé dávají na svůj profil:
- Zábava - účelem je pobavit druhé, budovat si image baviče
- Vliv - snaha ovlivňovat a zaujmout, přesvědčit o svém názoru
- Veřejný deník - pravidelné myšlenky a události z vlastního života
- Hobby - fotografie a texty popisující nějakou zálibu
- Práce a škola - obsah zabývající se zajímavými momenty pracovního či studijního života
Ve kterém z nich se poznáváte?
Ach, ty palečky!
A proč to všechno vlastně děláme? Samozřejmě kvůli lajkům. Instantní dávka dopaminu se nikdy neztratí, a čím lepší image si ve virtuálním světě vybudujeme, tím více to naši přátelé a sledující ocení. Důležitá je proto konzistence, aby ostatní věděli, co od nás mohou čekat. Prostě, Facebook a sociální sítě nejsou vlastně ničím novým z hlediska toho, jak se k nim chováme; jen nám nabízejí neotřelé prostředky, kterými můžeme dosáhnout téhož.