letadlo

Rozmach nízkonákladovek. Co všechno jsme ochotni při letu obětovat?

Let s nízkonákladovkou. Všichni jsme to zažili - místa na nohy míň než v příměstském autobusu, jídlo a pití na palubě jsou naprosto bez šance a běda, aby bylo příruční zavazadlo o pár centimetrů větší nebo o nějaké kilo těžší. A nakonec stejně skončíme na letišti padesát kilometrů daleko od cíle. Jak jsme se od luxusu a noblesy létání dostali až sem?

Není to tak dávno (mnozí z nás to ještě pamatují), kdy někam letět bylo znamením luxusu. Na člověka čekali usměvavé letušky a stevardi, kteří v průběhu celého letu průběžně roznášeli jídlo a pití. Sedadla byla široká a pohodlná s dostatkem místa natáhnout si nohy, sklopit opěradlo a alespoň trochu slušně se vyspat, aniž by tím člověk příliš omezil cestující sedící za ním.

Šetří, kde se dá

Bylo to o prioritách a létání mě absolutně pohltilo, říká pilot Petr Kopfstein, druhý Čech mezi elitou
Studenta
Bylo to o prioritách a létání mě absolutně pohltilo, říká pilot Petr Kopfstein, druhý Čech mezi elitou
29. 2. 2016

S extrémním rozmachem létání, který v posledních letech zažíváme, se některé aerolinky začaly specializovat na za každou cenu co nejlevnější letenky. Na palubu nacpou největší možné množství sedadel, zavedou striktní limity pro zavazadla a extrémní příplatky při jejich překročení. Snaží se létat i na levnější letiště, která jsou sice dál od našeho cíle, ale poplatek za přistání není zdaleka tak vysoký. Díky tomu se na jednu stranu stalo létání mnohem dostupnější pro značné množství lidí s omezeným rozpočtem, jako jsme my, studenti.

Je to tak ale správně? Mnohem menší pohodlí, stres spojený se zavazadly a dlouhé pobíhání po terminálu (protože jsou samozřejmě na nejlevnějším stání a nejdál od vstupu). Menší množství personálu na palubě, které tak má mnohem víc práce a není zdaleka tak příjemné. Platí se naprosto za všechno. Chcete mít místa vedle sebe? Zaplaťte. Chcete sedadlo s větším prostorem na nohy? Zaplaťte. Chcete kelímek vody? Zaplaťte. Korunu tomu nasazuje například Ryanair, který na palubě několikrát během letu prodává lístky do loterie.

Foto: Unsplash.com

Přizpůsobují se i velké letecké společnosti

Tlačeni konkurencí, která je připravuje o cestující, jsou nuceny i velké aerolinie zlevnit. Na krátkých letech už jsme si zvykli, že si zavazadlo připlatíme pokaždé. Ale například i v United Airlines, jedné z největších amerických leteckých společností, přestali poskytovat k některým transatlantickým letenkám automaticky odbavené zavazadlo. Jeho cena se tak snadno může vyšplhat až na třetinu letenky. Postupně začíná být za příplatek na delších letech i jídlo a pití, jako třeba u Norwegian Air.

Kam až to může zajít?

Budeme létat několik hodin prakticky linkovým autobusem s křídly? Představte si, jak by mohla přemýšlet šetřící společnost: pohodlí vzalo za své jako první (na to už jsme si zvykli), nemusí dlouho trvat a omezena bude i čistota. Jak snadno se ale budou v méně udržovaném prostoru s extrémní koncentrací lidí a naprostou závislostí na klimatizaci množit bakterie, viry a šířit alergeny?

Kryštof Paleta - Cestology
life
Naše generace se v cestování snaží najít odpověď, říká Kryštof Paleta z Cestology
3. 7. 2019
4 minuty nejen o cestování

Nakonec se i poleví v bezpečnosti. Kratší pauzy pro piloty, letadlo prakticky neustále ve vzduchu, častější lety pouze s jedním pilotem. To všechno už pomalu můžeme vidět dnes. Otázkou zůstává, kdy se kvůli tomu stane nějaká fatální chyba…

Až budete příště na palubě, vzpomeňte si, o co jsme už nejspíš přišli. Dřív byl let noblesní a pro mnoho lidí zážitek sám o sobě. Teď je to spíš stres a nepohodlí. Ale zase za nízkou cenu.

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější