Za všechno můžou devadesátky
Trend second handů k nám dorazil na začátku bláznivých devadesátek. Tehdy frčelo všechno, co bylo alespoň trošku "západní" - ať už to byly gameboye, toaleťák, nebo nošené oblečení. A tak k nám z celého světa začaly proudit odpadky. Dnes už se chce naštěstí málokdo podobat Spice Girls a většina lidí pro oblečení z druhé ruky chodí z ušlechtilejších důvodů. "Důležitým faktorem je určitě zohlednění ekologické stránky. Myšlenka udržitelnosti se pomalu rozvíjí nejen v módním průmyslu, ale i v ostatních ohledech života. Informace o fast fashion se rychle šíří i mimo bublinu lidí, zjišťujících si kde a za jakých podmínek se vyrábí oblečení a co znamená jeho produkce z ekologické stránky. Pokud si koupíme něco z druhé ruky, ušetříme tím například vodní zdroje," vysvětluje Katarína Hutyrová, zakladatelka bratislavského krámku NOSENE. Nákup v sekáčích je tak podle ní takový malý protest proti konzumní společnosti.
Second hand 1981
Mladý on-line obchod nabízející kousky z druhé ruky z celého světa. Seženete u nich oblečení, které hned tak na někom nevidíte. Dvakrát do měsíce pořádají pop-upy, na kterých si mohou zákazníci oblečení přijít vyzkoušet a osahat osobně.
V oblibě oblečení z druhé ruky ale hraje roli daleko více faktorů. Za jeho popularitou stojí z velké části cena. Halenka ulovená za tři stovky namísto tisícovky rozhodně potěší měsíční rozpočet, zvlášť ten studentský. "Další skutečností je určitě nabídka, která je v porovnání s klasickými řetězci fast fashion výrazně kvalitnější a unikátnější," přidává jeden z nejdůležitějších důvodů pro nákup v sekáčích Barbora Vilišová, majitelka pražského second handu 1981. A má úplnou pravdu. Nejspíš se vám už stalo, že jste si z běžného řetězce nesli domů parádní kousek, který ale vydržel být parádním jen do té doby, než jste v něm cestou na tramvaj potkali další tři lidi. Tohle se vám u oblečení z druhé ruky tak často nestane. Což potvrzuje i Markéta Soukupová z pražské pobočky celorepublikové sítě dobročinných second handů Moment. Možnost ulovit si originální kousek láká podle ní dost lidí právě proto, že nabídka velkých řetězců je dnes poměrně monotematická a podobná napříč značkami.
Je libo trochu exotiky, nebo raději lokální oblečení
Unikátnost oblečení je jedna věc, důležitý je ale i jeho původ. A tady se filozofie jednotlivých prodejen rozcházejí. Oblečení v second handu 1981 dnes provozovatelé sbírají ze všech koutů světa. Ze začátku sice objížděli české obchody a kousky vybírali v nich, postup byl ale časově náročný a často nenesl kýžené ovoce. Dodavatele si proto našli po celém světě. "Jednou k nám oblečení putuje z Berlína, podruhé třeba z Japonska. Záleží na tom, jaké zboží zrovna potřebujeme. Před festivalovou sezonou například objednáváme kimona, která opravdu stojí za to," popisuje Barbora.
V Momentu, podobně jako v mnoha podobných obchodech prodávajících udržitelnou módu, spoléhají na místní zdroje. Mají to jednoduché - koupíte si tu jen oblečení, které jim lidé darují. Zboží je proto skoro stoprocentně české (když pomineme originální původ darovaných kousků při jejich prvním nákupu). Zároveň dbají na i to, aby tyto dary po protřídění neopustily naše hranice. "Pro nás je důležitý ten prvek udržitelnosti. U second handového oblečení je obvyklé, že cestuje po celém světě a po cestě je několikrát protříděno. Co nenajde uplatnění, končí na skládkách v Africe. Jinými slovy se po světě převáží odpad, čímž se ještě zvyšuje uhlíková stopa oblečení, která je obrovská už z procesu jeho výroby," objasňuje postup Markéta.
Při honu za originálním kouskem mějte na paměti, že není sekáč jako sekáč a přístupy jednotlivých obchodníků se můžou výrazně lišit. Možná vás bude hřát pocit, že nepořizujete nové, ale "ojeté", které už na světě stejně existuje, pokud však bunda procestovala před vaším nákupem všechny kontinenty, ke zlepšení situace ledních medvědů jste příliš nepřispěli. Nejhorší jsou v tomhle ohledu klasické hrabáky s cedulí "Vše za 30 Kč", ve většině takových obchodů koupíte spíše nechtěné odpadky než udržitelné fashion kousky.
Sázka do loterie
Pokud jste už našli svůj oblíbený zodpovědný second hand, pak určitě víte, že nakupování v něm je pořádný adrenalin. Možná sice přesně víte, pro co jdete, rozhodně ale nikdy nevíte, s čím odejdete. Podle Kataríny z NOSENE je to takový malý hon za poklady. "V tomto typu obchodu zkrátka nemáte tušení, jestli najdete kalhoty, halenku, svetr či sukni, která se vám bude líbit a zároveň bude zrovna ve vaší velikosti. Je to taková loterie," směje se.
Moment charity shop
Síť dobročinných obchůdků a second handů. Na jednom místě u nich můžete sehnat vše, co potřebujete, od knih přes pekáče až po filmy. Prodávají věci, které jim lidé darují a výtěžky z prodeje jdou na lokální a smysluplné projekty nebo neziskovkám.
V Momentu na to jdou ještě jinak - nemusíte odejít jen s oblečením, které jste původně nechtěli, odnést si můžete i něco praktického, co jste nepotřebovali. "Naši zákazníci si často pochvalují, že koupí nový pekáč na pečení, knihu na večer a halenku do práce na jednom místě," popisuje fungování krámku Markéta.
Pro dobrý pocit
Moment ale není jen obyčejný sekáč - síť obchodů, která se postupně rozrůstá po českých městech, vzniká s ušlechtilým cílem pomáhat potřebným. Myšlenka jejich konceptu vychází z anglických charity shopů a výtěžek z prodeje putuje na konta neziskových organizací nejen v Česku, ale třeba taky v Africe.
Podobnou filozofii razí i slovenské NOSENE, které od začátku podporuje hned několik charitativních projektů. Jedním z nich je MyMamy, který se věnuje pomoci týraným ženám. Už při nákupu oblečení na visačkách přesně vidíte, jakou částkou přispíváte. Máte tedy jistotu, že nejde jen o silácké řeči.
Šiju, šiju si kabátek
Oblečení do second handů nedorazí vždycky v perfektním stavu a občas je potřeba mu k jeho nové slávě trochu pomoct. V obchůdku 1981 věnují každému prodejnému kousku důkladnou péči. "Všechno oblečení pereme a žehlíme. Pokud narazíme na menší nedostatek, jako je chybějící knoflík nebo nefunkční zip, rovnou ho opravíme. Vše děláme tak, jako bychom oblečení měli nosit my sami," vypočítává cestu za dokonalým sekáčovým kouskem majitelka Barbora. Do budoucna plánují rozjet spolupráci s mladými, progresivními návrháři, kteří by do tvorby staronového oblečení zasahovali ještě daleko výrazněji.
NOSENE
Slovenský projekt, který se zrodil jako nevinná idea v hlavě dvou kamarádů. Na svých cestách se v zahraničí setkávali s množstvím pěkných sekáčů - a tak si jednoho dne řekli, proč to také nezkusit. Vytvořili místo, do kterého se lidé rádi vracejí znova a znova, nejen pro oblečení, ale také kvůli atmosféře.
V NOSENE už na podobném konceptu pracují, a v jejich dílně tak vznikají i úplně nové kousky - věnují se totiž přešívání neboli upcyklaci. Jak vysvětluje Katarína, spotřebuje se u nich téměř všechno: "V naší vlastní kolekci Renewals by NOSENE přešíváme například pánské košile a zbytkové materiály na nové kousky. Oblečením neplýtváme, to je další prvek udržitelnosti." Což je fajn postup zejména pro nás méně šikovné, kterým jehla a nit pane neříká.
Moment nechává přešívání či případné opravování na fantazii zákazníků. Z velké části proto, že jim nápaditých kousků pod rukama projde opravdu hodně - jen v loňském roce podle Markétiných slov protřídili v ostravském skladu 130 tun oblečení. Když je to potřeba, cennější kousky vyperou, na drobné nedostatky ale mají svou vlastní politiku. "Hezké kousky s malými vadami prodáváme za nižší ceny a nakupující pobízíme, aby si oblečení vyspravili sami." Pro obchod je to cesta k udržitelnější spotřebě, jak ale Markéta na rovinu přiznává, ne všichni zákazníci jsou takovému postupu otevření.
Módní výkřiky i nestárnoucí klasika
Kromě vyčištění své vlastní karmy v podobě ekologického přístupu k módě nebo pomoci druhým chodí většina lidí do sekáčů hlavně kvůli netradičnímu, výstřednímu oblečení, které se na pultech běžných obchodů hledá těžko. Najdete tu ikonické modely, ale často taky bláznivé originální kousky. "Nejbizarnější věc, kterou jsme našli, byla kabelka připomínající botu z pětadevadesátého roku. To byl zážitek vidět. A pravidelně se najdou věci, které jsou zvláštní, někdy možná až příliš šílené, ale v tom právě je jejich kouzlo," vzpomíná na zážitky s darovaným oblečením Katarína z NOSENE.
Nejčastější obsah regálů second handů potvrzuje i Barbora z 1981. Na jejich e-shopu a pop-upech najdete kousky jak pro milovníky vintage módy, tak i pro ty, kteří mají rádi klasiku. "Tím, že často měníme sortiment a nikdy nevíme, co přesně přijde, nemáme vyloženě oblečení, na které byste se mohli těšit. Oblíbené jsou ale určitě levisky, plisované sukně nebo svetry všech vzorů a barev," láká s přicházejícím jarem.
V Momentu sázejí na různorodost návštěvníků. Ti si u nich zvykli nakupovat nejenom módní kusy, ale i vintage doplňky do domácnosti. "V Praze na Vinohradech máme zákazníky, kteří pravidelně chodí například jen pro DVD, knihy nebo pánské košile," vypočítává Markéta. Někdy tady však mezi darovanými předměty objeví i věci téměř neuvěřitelné. "V jednom z darů jsme při třídění našli urnu i s popelem. To byl mezi všemi zvláštnostmi, které člověk dokáže vyrobit a koupit, opravdu nejneobvyklejší nález."