Rychlejší Temelín
Data ČEZu pomáhají šetřit peníze i čas, do digitalizace všelijakých procesů a postupů tam proto v poslední době hodně šlapou. Na začátku letošního roku k tomuhle účelu dokonce založili úplně novou speciální divizi DigiHub, která má prioritně na starost digitalizaci a inovaci celé firmy, a to z různých pohledů a v rámci různých oblastí. Jednou z těch, kdo v rámci DigiHubu téhle modernizaci pomáhají, je datová analytička Bára Reichmanová.
"I když tu pracuji s daty, nejsem původně úplně čistý matematik. Studovala jsem na strojní fakultě VUT v Brně, takže jsem přičichla kromě matematiky i k hydromechanice nebo termomechanice a od toho už energetika není tak daleko," vysvětluje Bára, proč ji to táhlo právě do DigiHubu. "Elektrárny, ať už jaderné, vodní nebo třeba větrné, mi navíc přijdou boží, takže to byla jasná volba."
Jako datová analytička se každý den probírá obrovským množstvím dat, které třídí, analyzuje a hledá v nich různé zajímavé příležitosti ke zlepšení. "Třeba data z různých systémů v Temelíně nám můžou pomoct - a brzy i pomůžou - zrychlit jeho najíždění a ušetřit tak náklady s tím spojené," říká Bára, "nebo nám umožní hledat anomálie a výpadky, kterým příště můžeme předejít, když budeme znát jejich příčinu." Její práce tak rozhodně není jen virtuální, naopak má dost reálný dopad.
Ajťáci sem!
Pokud zvládáte jedničky a nuly a pokukujete po ne úplně standardních kariérních možnostech, mohla by vás zajímat třeba právě energetika. Skupina ČEZ v rámci svých digitalizačních snah aktuálně vymýšlí IT architekturu kompletně od základů, příležitost tak může dostat každý dobrý nápad. Pro víc informací klikejte na kdejinde.cz.
On-line elektřina
Digitalizace nepomáhá jen výkonnosti a bezpečnosti elektráren, její efekt můžeme pocítit i my všichni, kdo elektřinu denně využíváme. Skupina ČEZ se totiž v rámci svých digitalizačních snah rozhodla zpříjemnit život i všem svým zákazníkům.
"Stále více klientů chce řešit své životní situace on-line, bezpapírově a nečekat dny nebo týdny na vyřízení, což se začíná projevovat i v energetice. Abychom tyhle potřeby ‚digitálního klienta‘ dokázali uspokojit, musíme změnit procesy a převést je do digitálního světa," podotýká Václav Horák, garant programu Digi22, což je aktuálně soubor deseti různých projektů, které se věnují efektivnějšímu a příjemnějšímu uzavírání obchodů a obsloužení zákazníka.
Jednoduše řečeno - jakýkoliv zákaznický úkon budete moct brzy udělat z pohodlí a tepla domova, protože všechno bude proveditelné on-line. "Pro tyhle účely teď budujeme novou IT architekturu vlastně na ‚zelené louce‘ s využitím moderních technologií a přístupů," říká Václav. "Plánujeme budování nových front-endů, nové integrační vrstvy, BPM, datových platforem (ODS, Data lake), různého fungování s IoT a další. Chceme bořit zaběhlé korporátní postupy a nastavit fungování společnosti tak, abychom dokázali rychle reagovat na změnu. A abychom to dokázali, logicky potřebujeme ajťáky (analytiky, architekty, vývojáře atd.), kteří to s námi vymyslí, nastaví a budou dále rozvíjet."