Leoš Novotný: Nejdůležitější je mít vizi, které stoprocentně věříte

Leoš Novotný: Nejdůležitější je mít vizi, které stoprocentně věříte

V sedmadvaceti bouchl šampaňské a vypravil na cestu svůj první vlak. Leoš Novotný, zakladatel a šéf společnosti LEO Express, se po zkušenostech ze zahraničí rozhodl zreformovat železniční dopravu v Česku.

Leoš vystudoval ekonomii a finance na anglické University of Warwick. Jeho cestou k úspěchu je mít jasnou vizi, za kterou je třeba jít. Houževnatost a cílevědomost prokázal už při výběru VŠ: „Začal jsem tím, že jsem si udělal seznam šesti anglických univerzit s nejlepším hodnocením a na všechny poslal přihlášky. Na polovinu z nich mě vzali, pak jen zbývalo vybrat si tu nejlepší.

Když mluví o studiu v Anglii, vzpomíná především na těžké začátky: „Všichni kolem přišli z britských středních škol nebo měli alespoň nějakou přípravu na místní systém výuky. To znamená víc diskusí v hodině, větší interaktivita, míň biflování. Bylo také vidět, že je výchova ze středních škol vede k tomu, aby byli otevření, hlasití, aby se nebáli říct na přednášce blbost. Já jsem to tak neměl, držel jsem se ze začátku spíš zpátky.

Foto: Studenta

„V Anglii jsem si uvědomil, že můžu soutěžit s kýmkoliv a vyhrát, když tomu dám maximum a odpracuju si to. To mi otevřelo oči a nasměrovalo mě k vizi, na které teď stojí LEO Express.“

Problémy měl Leoš zpočátku i s profesionální angličtinou, výuka z gymplu v Uherském Hradišti mu nestačila. Prvních pár týdnů a měsíců tak hlavně vysedával v knihovnách až do zavíračky, aby stíhal držet krok s ostatními. Brzy se to ale zlomilo a heslo „Co tě nezabije, to tě posílí“ u Leoše platilo dvojnásob. Studium financí a ekonomie mu dalo mimo jiné schopnost administrovat vstup LEO Expressu do veřejného obchodování na burze, což firmě přineslo 130 investorů v dluhopisovém programu. „Považuji to za moderní a v západní Evropě profesionální způsob financování, který u nás moc lidí nedělá,“ říká Novotný.

Dnes už se učí sedm světových jazyků, mimo jiné čínštinu. Žádný trik, jak se rychle naučit alespoň mluvit, ale nemá. „Je to hlavně o čase s tím jazykem stráveném. Samozřejmě venku je to snazší, protože nemáš šanci tomu jazyku jakkoliv unikat a vracet se do svého mateřského. Po dvou měsících v Číně jsem byl o řád jinde, než bych byl po dvou měsících učení se v Česku.“

Foto: Studenta

„Nejdůležitější je mít vizi, které na 100 % věříte a dokážete za ní jít i ve chvíli, kdy vám nic kolem nehraje do karet.“

Za svoji největší zkušenost ze zahraniční školy bere absolvování GMAT testů, které se dělají po bakaláři a hrají klíčovou roli v přijímacím řízení do dalších cyklů studia. „Jde vlastně o několik set otázek z několika oblastí, na které máte 4 hodiny. Jejich výsledky se porovnávají na globální úrovni do jednoho žebříčku a fungují podobně jako doporučení na ty nejlepší světové univerzity.  Podle toho, jak jsem dopadl, jsem se mohl hlásit na Yale nebo Harvard, ale já už chtěl jít pracovat a něco vytvářet.“ Po škole Leoš v Anglii zůstal a věnoval se investičnímu bankovnictví.

Nápad změnit českou železniční dopravu dostal právě tady. „Právě v Anglii jsem si uvědomil, jaký má vlaková doprava obrovský potenciál. Navíc jsem si během pobytu tam smazal z hlavy všechny předsudky a omezení, začal jsem se na věci dívat v širších souvislostech a globálním pohledem. To je i důvod, proč má LEO Express nadstandardní služby v porovnání s konkurencí, prostě mi už nestačí dosáhnout jen nějaké základní kvality, chci jít o úroveň výš, a to ve všem.

Foto: Studenta

„Věřím, že pro studenty jsme ta nejlepší volba – umějí si spočítat, že u nás mohou jezdit nejlevněji, chtějí nové technologie a dokážou ocenit kvalitu služeb.“

Mezi nejnáročnější zákazníky patří podle Leoše studenti. „Jsou to právě studenti a mladí lidé, kteří posouvají většinu oborů dopředu, protože vyžadují ty nejnovější technologie a vysokou kvalitu. Nenechají se prostě opít rohlíkem. Koncept našich vlaků je ale naštěstí postavený tak, že uspokojí i ty nejnáročnější z nich,“ uzavírá šéf LEO Expressu.

5 důvodů, proč si vybrat LEO Express

1. Cena na míru: Díky tzv. zahradě cen si každý může vybrat spoj s nejvýhodnější cenou, která začíná už na 137 korunách. Máte kartu ISIC, ITIC nebo ALIVE? Pak získáváte slevu dalších 10 %.  Takové ceny můžeme nabízet díky promyšlenému byznysmodelu postavenému na nízkých provozních nákladech.

2. Chytré cestování: Jako studenti vysokých škol víte, že čas je to nejcennější, co máte. Na palubách našich vlaků ho neztrácíte, ale naopak ho můžete využít k dohnání studia nebo zábavě, u LEO Expressu totiž máte k dispozici wi-fi a informační palubní portál s filmy, hudbou nebo hrami.

3. Lepší směr: Železniční doprava je poslední obor, kde stále vládne státní firma se všemi nevýhodami, které to přináší. Přitom jsou to soukromí dopravci, kteří jsou schopní a ochotní poskytovat lidem lepší ceny i servis.

4.Vždy po ruce: Nové technologie bereme jako součást každodenního života, proto máme aplikace pro android i iOS, aby si naši zákazníci mohli koupit jízdenku pohodlně přes svůj chytrý telefon. Nevidíme v tom žádnou hudbu budoucnosti, ale něco, co už teď zjednodušuje život spoustě lidí, a proto jdeme touto cestou i my.

5. Dostupný luxus: Při výrobě našich vlaků jsme vsadili na švýcarskou kvalitu a high-tech provedení, které z nich dělají designové kousky. Díky strategii nízkých provozních nákladů je přitom tato kombinace dostupná za české ceny.

Text: Michaela Raková

Foto: Martin Faltejsek

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější