Druhou listopadovou středu jsme nemohli strávit lépe než natáčením již šestého ročníku ŠKODA DAY. Asi po 45 minutách cesty z Prahy po R10 jsme dorazili k Servisnímu tréninkovému centru (STC) do Mladé Boleslavi. Postupně dorazily svozové autobusy z Prahy, Brna, Liberce a Ostravy. Moderní sál Vision rychle zaplnily desítky zvědavých vysokoškoláků. Jejich pozornost si okamžitě získalo vystavené SUV ŠKODA KODIAQ. Technické zaměření účastníků akce se nedalo zapřít, kapota šla hned nahoru a i na předních sedadlech bylo okamžitě plno.
Dopolední smršť informací a nových trendů
V 9.00 přerušili zkoumání esúvéčka, snídani a první networking dva stateční trainees, Terka a Honza, kteří se rozhodli si trochu rozšířit svoji komfortní zónu zkušeností s moderováním tak velké akce. Postupně nás přivítala i Petra Meliška, vedoucí Náboru a HR marketingu, a Oliver Grünberg, vedoucí Plánování značky.
Celé dopoledne využili odborníci ze ŠKODA AUTO k zasvěcení účastníků do výrobních a logistických procesů, aby byl náš zážitek z odpoledních exkurzí ve výrobním závodě komplexnější. Na rozehřátí jsme si vyslechli pár zajímavých statistik týkajících se rychlých změn dnešního světa.
Škodovácký slang obsahuje spoustu slov, jejichž význam chápe běžný smrtelník úplně jinak. Víte třeba, co ve ŠKODA AUTO znamená „svatba“? Jde o trefné označení procesu na montážní lince, kdy se spojí karoserie s podvozkem. Také svým způsobem romantika.
Věděli jste například, že 65 % současných žáků základních škol bude pracovat na pozicích, které v dnešní době ještě neexistují? Nebo že váš smartphone je 1000x rychlejší než první počítač v Massachusettském technologickém institutu v roce 1965?
My teda neměli ani tušení. Jako další vystoupil Petr Němec, vedoucí řízení projektů, se svojí prezentací na klíčové téma dne – Krok za krokem výrobou. Vysvětlil nám, jak probíhá plánování výroby, lisování, svařování, lakování a montáž automobilu. Mysleli jsme si, že jsme ready a můžeme se jít podívat „do terénu“. Informace by ale nebyly kompletní bez přednášky Jany Filové na téma Industry 4.0 – co je to čtvrtá průmyslová revoluce, jak mění svět a procesy ve Škodovce. Jako poslední před obědem se ujal slova Jaroslav Folta, odborný koordinátor slévárny a kovárny, a zakončil teoretickou část svým příspěvkem k moderním trendům tlakového lití.
Pak už jsme jenom hromadně hodili úsměv do objektivu fotografa a vrhli se na výborný špenátový krém a kachnu se zelím, abychom měli dost energie na odpolední část programu.
Ve virtuální realitě
Po obědě se všichni účastníci rozdělili do čtyř skupin a společně se svými koordinátory z řad trainees vyrazili na workshopy a exkurze. My jsme naskákali do auta a vrhli se za nimi. Cílem bylo natočit všechny a všechno.
První skupinku jsme zastihli v místě, kterému se říká Cave. Ne, nebyli jsme v jeskyni, ale ve velké laboratoři virtuální reality a simulačních procesů. S 3D brýlemi jsme si mohli vyzkoušet otáčet autem do všech stran a prozkoumat jeho podvozek. V praxi technici v automobilce používají projekci v Cave například k simulování výhledů z vozu, odlesků ve sklech či v interiérových dílech.
Další skupinku jsme zastihli v lisovně a svařovně. Prohlédli jsme si společně několikatunové formy, které přetvářejí rovný plech třeba na kapotu nebo dveře od auta. Lisovna je nejširší halou v celém závodě a rozprostírá se na ploše fotbalového hřiště. Ve svařovně jsme si zase fascinovaně prohlíželi tanec robotů KUKA, které si mezi sebou podávaly části karoserie a s precizní přesností je také svářely. Průvodce nám připomenul, že v minulosti i tuto těžkou práci dělali zaměstnanci. Díky za dnešní moderní technologie!
Na třetí skupinu studentů jsme narazili v centrálním skladu logistiky. Jestli jste si říkali, že lisovna je velká, vynásobte si to dvakrát a získáte představu o velikosti logistického skladu. 15 000 palet materiálu by se do nějaké malé komůrky zkrátka nevešlo. Přehlednost o tom, kde a co ve skladu leží, musí zajišťovat velmi propracovaný informační systém. Obsluha MX vozíků, které se dostanou i do nejvyšších pater regálů, rozhodně nesmí trpět strachem z výšek. Vozíky jsou sice maximálně bezpečné, ale my měli závrať i při pouhém pohledu na zaměstnance v několikametrové výšce.
Na vlastní oči
Chcete vidět centrální sklad, lisovnu a další místa a vychytávky výroby aut alespoň letmo z pohodlí domova? Sledujte na YouTube seriál ŠKODA Můj stroj.
Takticky jsme si nechali to nejlepší na konec – montáž. Procesy na montážní lince jsou i pro oko laika velmi atraktivní. Na začátku linky je jen tvarovaný plech a části výbavy, na konci sjíždí z linky auto v celé své kráse. Při naší návštěvě se linka zrovna na chvíli zastavila kvůli problému s dodáním materiálu, takže jsme si navíc odnesli netradiční zážitek, který rozhodně nepotká každého návštěvníka. Ani ty nejvychytanější procesy v nejlepších společnostech nejsou naprosto bezchybné.
Hodinky ukazovaly 15.40 a my spěchali zpět na zakončení dne do STC. Tam jsme ještě stihli konec inovačních workshopů zaměřených na moderní technologie a nové trendy výroby. Následoval coffee break, který studenti využili k posledním otázkám ohledně výroby a logistiky, ale i možností kariérního uplatnění ve firmě. Na úplný závěr jsme ještě měli možnost vyhrát hezké ceny ve vědomostním kvízu, jako dárek jsme všichni dostali sportovní vak KODIAQ naplněný drobnostmi na památku a pak už jsme jenom sbalili techniku a vyrazili směr Praha sepsat své zážitky a sestříhat natočené záběry. A jeden z plánů na příští rok? ŠKODA DAY 2017.