Zakladatelé, kteří milují komerční i nekomerční komunikaci, věří, že neexistuje problém, na který se nedá najít řešení. Mají za sebou dohromady přes 60 let zkušeností, během kterých vybudovali a vedli nejkreativnější agentury u nás. Jaroslav Cír je zakladatel společnosti Perfect Crowd, Robert Peňažka je otcem agentury Yinachi a Petr Topinka je bývalý ředitel kreativní agentury Mark BBDO. Je jasné, že když se sejde trio takto kreativních lidí, vznikne něco výjimečného. A tak nedávno vznikla stránka Future Bakery.
O co tedy jde?
Future Bakery je on-line prostor, do kterého mohou zadavatelé vkládat své úkoly (briefy), které se týkají např. výběru sloganu, loga, komunikace apod. Za jednotlivý úkol zadavatelé určí částku, kterou vyplatí tomu, jehož nápad vyberou jako nejvhodnější. Na stránkách najdete dva druhy projektů – jeden je za sebe, kdy se jedná o samostatnou práci. Druhou možností je pracovat spolu, tedy spolutvorba, kdy zaslané nápady vidí všichni zaregistrovaní. Nápad mohou komentovat a rozvíjet. V takovém případě se jedná hlavně o neziskové organizace, CRS a kulturní a sociální témata.
„Future Bakery funguje pátým měsícem a za tu dobu se v rámci této platformy podařilo zprostředkovat zhruba dvacítku zajímavých zadání od zajímavých značek a firem, jako např. Kooperativa, Velkopopovický Kozel, Jogurty Müller, Remax či pivo s přídavkem vodky RAFUN etc.,“ říká jeden ze zakladatelů, Petr Topinka.
Tím, kdo stojí na druhé straně, tedy plniteli zadání, jsou lidé z oboru komunikace, ale stejně tak lidé, kteří s marketingem nemají nic společného, např. studenti technických oborů. Zapojit se může kdokoli a každý tak má šanci, aby se jeho nápad ujal, bez ohledu na to, zda má nějaké předchozí zkušenosti s marketingem.
Na webu Future Bakery si jednoduše vytvoříte profil, a poté již máte možnost sledovat jednotlivé projekty. Pokud vás některý z nich zaujme, můžete se zapojit. Pokud se zapojíte, nemusíte se bát, že by vám někdo váš nápad ukradl. V uzavřených projektech si totiž ostatní uživatelé nemohou prohlížet nápady ostatních. Zároveň můžete zůstat pro ostatní anonymní – vystupovat totiž můžete pod nickem.
„Upřímně věříme, že zajímavý nápad může přijít od kohokoliv. Agentury ani lidé z marketingu nemají monopol na nápady. Naopak, mezi mladými a ,amatéryʻ je neskutečný kreativní potenciál. A je fér mu dát šanci, a je fér, že tu šanci mají všichni stejnou,“ dodává Topinka.
Do každého projektu se podle zakladatelů zapojí stovky jednotlivců, výjimkou nejsou ale ani tvůrčí skupinky.
Vybrali jsme pro vás několik zajímavých projektů, které měly velký úspěch:
Müller Mix
Výrobce jogurtů Müller byl prvním, kdo pro svůj produkt hledal přes Future Bakery nápad na televizní spot. „Hledáme tu nejlepší myšlenku a scénář reklamy pro Müller Mix,“ hlásal krátký popis projektu. Soutěžící tedy měli vymýšlet scénář k reklamě, zohlednit při tom cílovou skupinu, kterou byly mladé ženy, které baví život, a také slogan jogurtů: Müller Mix je zážitek plný radosti. Odměnou bylo 50 000 Kč.
RAFUN
Tato značka dává mladým lidem možnost podílet se na kampani od začátku do konce. V první části projektu vybízeli mladé lidi, aby vytvořili svět RAFUN, a tedy pomohli navrhnout strategii značky. V dalších fázích budou mít mladí autoři možnost pracovat na kreativě a v končené fázi, pod vedením odborníka, kampaň sami realizovat.
Most Chodov pro Kooperativu
Slogany Kooperativy jsou leckdy humorné či šokující, ale vždy vedou k zamyšlení. Na dálnici naši pozornost nyní mohou získat obří zelenobílé billboardy hlásající motta typu „Dát blinkr bolí míň než srážka“ nebo „Jste jednou nohou v Praze. Druhou dejte na brzdu“.
Kooperativa se rozhodla využít k dalším nápadům platformu Future Bakery, a zadala proto, že shání logo pro Most Chodov pro Kooperativu (následoval i most na Andělu).
A výzva zněla „Hledáme další vtipnou hlášku na přemostění na Chodově na D1 ve směru na Brno“. Odměna činila 3000 Kč za vybranou hlášku.
Milujeme Prahu (Pro Prahu)
Je před volbami a platformu Future Bakery se rozhodlo využít také politické hnutí Pro Prahu.
Přes web hnutí hledalo nápady, kterými se chtělo inspirovat ke zvýšení kvality života ve městě. Nápady se mohly týkat čehokoliv – od dopravy po bezpečnost. Hnutí nezadalo ani styl, jakým by měl být návrh realizován. Do projektu tak mohli lidé posílat psané či kreslené nápady, nebo třeba fotografie. Vše, o čem si lidé mysleli, že by Prahu učinilo výjimečným místem pro život. Odměna za nejlepší nápad činila 20 000 Kč.
„Když jsme se seznámili s konceptem Future Bakery, tak nás zaujal svou originalitou a jedinečností v českém prostředí. A od toho už byl jen kousek k tomu, že jsme se rozhodli tuto službu vyzkoušet,“ vysvětluje Josef Koukolíček, PR manažer strany, proč se rozhodli využít k realizaci zadání právě tento server.
Nakonec dorazilo přes sto nápadů. Návrhy byly různorodé. Kromě vybudování umělých ostrovů na Vltavě se lidé snažili posouvat noční klid až na druhou hodinu ranní.
Jaký nápad ale nakonec zvítězil? „Vybrali jsme si nápad na podporu start-up projektů v Praze v podobě vytvoření nějakého místa v nějakém z domů, které patří Praze, kde by pro začínající podnikatele byly vytvořeny podmínky, které by jim usnadnily začátek jejich byznys kariéry – levnější kanceláře, volné připojení k internetu a podobně,“ prozrazuje Koukolíček.
Text: Michaela Bůnová