Kdo čte noviny? Studenti prý moc ne...

Kdo čte noviny? Studenti prý moc ne...

Je to tak, hlavním zdrojem informací o dění ve světě je pro 86 procent z nás internet. Ostatní čísla jsou v tomto případě zanedbatelná. Minimálně jednou denně si zprávy na internetu přečte 56 procent studentů. 

S tištěnými novinami to také není zas tak černé. Jen 21 procent respondentů se nám přiznalo, že je nečte vůbec. Jen o jedno procento méně studentů uvedlo, že noviny čtou minimálně jednou, a to i několikrát za týden. A jaké noviny čteme? Mladá fronta Dnes je se svými 61 procenty jasným lídrem. Na druhém místě je s velkým odstupem bezplatný deník Metro, který si každý přečte po cestě do školy. Třetí jsou Lidové noviny.

  1. MF Dnes (61 %)
  2. Metro (38,5 %)
  3. Lidové noviny (14,6 %)

Mnohem hůř než noviny jsou na tom paradoxně zpravodajsko-publicistické magazíny, ve kterých vidí mediální odborníci ještě nějakou naději. Pravidelně je odebírá pouze necelá tři procenta studentů, 58,5 procent je nečte vůbec. Žebříček těch nejčtenějších pak vypadá takto:

  1. Reflex (50,8 %)
  2. Respekt (41 %)
  3. Týden (30,2 %)

Za zmínku stojí také inspirativní Forbes, který dostal něco přes 15 procent, a poměrně úzce zaměřený týdeník Ekonom s třinácti procenty.

Foto: Studenta

A co rádio a televize?

Více než polovina studentů ráda poslouchá zprávy v rádiu. Není se čemu divit. Posloucháme je nejčastěji brzy ráno po cestě do školy, nebo odpoledne, když už jsme zpět. Někomu se u toho třeba lépe učí. Nejčastěji posloucháme stanice Evropa 2, Český rozhlas Radiožurnál a Impuls.

  1. Evropa 2 (39,4 %)
  2. Český rozhlas Radiožurnál (28,8 %)
  3. Impuls (25,3 %)

Ještě lépe než rádio je na tom televize, na kterou se dívá kvůli informacím o aktuálním dění 75 procent z nás. Nejvíce sledujeme veřejnoprávní Českou televizi, a s velkým odstupem ji následuje Nova a Prima. Kde se pak rodí ty koláče sledovanosti?

  1. Česká televize (46,5 %)
  2. Nova (25,6 %)
  3. Prima (13,8 %)

Nevěříme domácím médiím

Průzkum zjišťoval nejen, jestli studenti sledují některá česká média, ale i co si myslí o jejich kvalitě. Výsledek už bohužel není tak pozitivní. Přes 65 procent studentů si myslí, že v Česku nejsou kvalitní média. Podle nich nepřináší objektivní zpravodajství (ať už ta objektivita znamená cokoliv), a dokonce uplatňují propagandu. Kdyby si přece jen měli vybrat médium, které se nejvíc blíží nestrannosti a objektivitě, volilo by 52 % z nich Českou televizi.

Sociální sítě jako zabiják nudy i pracovní nástroj

Sociálně sítě se staly součástí života 96 procent studentů. Jsme připojeni doma, a díky chytrým telefonům i na cestách. Facebook je jednoznačně číslo jedna. Do stovky mu v průzkumu chyběla jen dvě procenta. Daleko za ním je YouTube a Instagram.

  1. Facebook (98 %)
  2. YouTube (59 %)
  3. Instagram (15 %)

Téměř 35 procent z nás tráví na sociálních sítích jednu až dvě hodiny denně. Což vlastně není až tolik. Dalších 27 procent je online dvě až čtyři hodiny denně. To je pořád tak akorát. Směle teď můžeme našim rodičům a prarodičům, kteří by ty internety zakázali, vyvrátit mýtus o tom, že jsme v sítí nonstop. Možná díky zmíněným smart phonům jsme, ale ne aktivně.

Mluvíme tu sice o novodobých technických vymoženostech jako chytré telefony, ale na těch konzumuje média necelá polovina dotázaných studentů. Převážná většina z nás stále surfuje „po staru“ na počítači.

Co vlastně na těch sociálních sítích děláme? Přes devadesát procent z nás přes ně sleduje své přátele a dopisuje si s nimi.  Jiní si na sociálních sítích jen bezúčelně krátí čas. Někteří je ale využívají i smysluplněji. Například na nich vyhledávají zprávy nebo řeší pracovní záležitosti.

Text: Jekatěrina Tkačenko

Všem účastníkům průzkumu moc děkujeme a doufáme, že se vás zapojí ještě více příští rok!

Kompletní výsledky studentského průzkumu najdete na www.pruzkum.studenta.cz a www.vyplnto.cz.

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější