Příběh společnosti se začal psát před třiceti lety v Belgii. Název tvoří iniciály zakladatelů. Do Prahy se VGD dostalo v roce 1994, kdy tu jeden ze synů zakladatele vedl výrobní fabriku. „Tehdy se jim dařilo, a tak zkusili rozšířit své aktivity i mimo svou zemi,“ vysvětluje Žížala.
Právě on se stal jedním z lidí, které Belgičané oslovili. „Strávil jsem v jejich centrále půl roku na stáži. Viděl jsem, jak všechno funguje. Sledoval každý detail a připravoval se na založení pražské pobočky,“ vypráví jeden z českých zakladatelů.
Po návratu do Čech ho čekal křest ohněm, postavit na zelené louce pobočku renomované belgické firmy. „Doslova na zelené louce. Byla to jejich první zahraniční zkušenost. Teprve poté jsme se začali šířit dál Evropou,“ upozorňuje Žížala.
„V Belgii to byl pro mě takový šestiměsíční trénink. Pak se šlo ale naostro a občas to samozřejmě bylo pořádně hektické. Šli jsme do toho prakticky od nuly,“ přiznává. V kapse však už měli belgické know-how, protože audit v té době v České republice nebyl na vysoké úrovni. „Nebylo tu moc lidí, kteří by ho uměli dělat podle nového evropského trendu. Byla to celkem neznámá disciplína. Museli jsme se ty postupy, podle kterých se to dnes dělá, dlouho učit, abychom byli dobří a konkurenceschopní,“ říká Žížala.
VGD se po letech dostalo na Slovensko, do Maďarska a Polska. „Naše sousedy řídíme z Čech, Maďary pro změnu vedou Belgičané. Je to dané tím, jaké klienty v té zemi máme,“ podotýká Žížala a dodává: „Snažíme se jít za významným klientem. Vždy některý z nich naše rozšíření inicioval. Řekl, že je ve čtyřech zemích, že se mu s námi dobře spolupracuje a že by rád, abychom tam dělali s ním. Nebylo to tak, že bychom zapíchli prst do mapy a vydali se tam. To snad jen v Česku jsme neměli moc kontaktů.“
Právě kontakty jsou to hlavní, co by VGD mělo odlišovat od jeho konkurentů. „Náš cíl byl především lišit se od typicky lokálních společností. To se nám daří právě prostřednictvím většího počtu klientů.“
Česko se díky své poloze pro belgickou společnost stalo takovou pomyslnou vstupní branou do východní Evropy. „Mohli jsme tak postupně růst. Byly roky, kdy jsme se zvětšovali o dvacet třicet procent. Byly i dva okamžiky, kdy jsme koupili konkurenční firmu zhruba o patnácti zaměstnancích,“ vzpomíná na hlavní milníky pražské pobočky.
Díky tomu se VGD rozšířilo z hlavního města. „Dnes jsme v Liberci a Olomouci,“ upozorňuje s tím, že konkurence je všude stejná. „Mohlo by se zdát, že v krajských městech to nebude takové, ale je to stejné jako ve všech oborech. Konkurence je a bude. Navíc ta města jsou specifická jinou klientelou. O to je to složitější.“
Stejně složité jako se dál rozvíjet v Evropě. Zvlášť když chce VGD do jejího centra. „Už k tomu děláme první krůčky. Intenzivně spolupracujeme s Rakouskem, Slovinskem. Založili jsme pobočku v Lucembursku, v německé poradenské firmě máme podíl a jednáme i s jednou holandskou společností,“ vyjmenovává možnosti na trhu Žížala.
Společnost VGD hledá především daňové poradce a auditory. „Nezáleží na tom, zda stále ještě studují, jsou čerstvě po studiu, nebo už školu vyšli. Hledáme schopné, příjemné lidi,“ upozorňuje Žížala.
Jeho firma navíc chystá nové produkty, které chce na trhu nabídnout. „I proto hledáme mladé šikovné lidi, kteří by se k nám přidali. Zaměřujeme se samozřejmě na studenty ekonomických oborů, ale nemáme problém ani s lidmi ze zemědělky nebo jiných škol. Vždyť například já vystudoval strojárnu,“ upozorňuje s úsměvem Žížala.
A co ho na uchazečích o místo nejvíce zaujme? „U mě rozhoduje pocit z daného člověka. Sleduji jeho povahu. Odborné znalosti jsou samozřejmě důležité, ale je mi jasné, že mi sem nepřijde student s mnohaletou praxí. Tu získá až u nás. Navíc tu máme i studenty na částečný úvazek, kteří stále studují. Ani s tím není problém,“ vysvětluje.
„V minulosti se nám už několikrát osvědčilo brát lidi rovnou ze školy a sami si je trénovat a vyškolit. Samozřejmě, když ta firma roste rychle, je potřeba vzít někoho s praxí, ale primárně se snažíme brát lidi ze školy,“ vypráví Žížala.
Ve firmě na studenty čeká mladý kolektiv – právě proto, že mezi nimi VGD hledá nejvíce své posily. „Jsou ambiciózní a mají vize, to je hrozně důležité. Rád slyším, když chce někdo vycestovat na stáž do některé z našich poboček. Není problém, aby po letech naši společnost rozšířil do další země,“ říká Žížala. „Právě díky podobným stážím některé z našich poboček vznikly.“
Otázka poslední a pro studenty klíčová: Jak vypadá kariérní růst ve VGD? „Zčásti je formální, kdy se nějakým určitým způsobem postupně stoupá. Pokud to však člověka baví, roste neuvěřitelně rychle a díky tomu i jeho kariéra. Rozhodně ho pak nebrzdíme žádným formálním postupem, ale necháme ho vyletět a dokázat, co v něm je,“ uzavírá jednatel společnosti Žížala.
Více na www.vgd.cz