Jak se změnil pracovní trh absolventů během těch 25 let, kdy průzkumy mezi vysokoškoláky děláte? Co je takový dnešní nejvýraznější trend?
Trh se za tu dobu změnil hodně, a to zejména v posledních letech. Recruitment a budování značky zaměstnavatele se staly jedněmi z nejdůležitějších součástí podnikání. A je jedno, jak je ta společnost velká. Sledujeme velký trend v rozhodování – čím dál více se při důležitých rozhodnutích využívají tvrdá data, a nejen intuice, jak tomu bylo dříve. Také nábor se posouvá od pouhého hledání zaměstnanců k hledání těch správných talentů.
A přemýšlejí jinak i samotní studenti?
Změnilo se samozřejmě i uvažování absolventů o svém uplatnění. Zatímco dříve jim stačilo prokázat vzdělání a dovednosti, vybudovat si nějaký finanční základ a balancovat osobní život a kariéru, dnes už se pozornost mladých zaměstnanců obrací víc a víc k pocitu stability a bezpečí v práci, k reputaci zaměstnavatele a ke kreativní a dynamické pracovní atmosféře.
Proč se firmy čím dál víc zajímají o studenty a absolventy?
Společnosti mnohem více plánují a starají se, aby jim špičkové profesionály nepřetahovala konkurence. Myslí více do budoucnosti a k tomu patří také práce se studenty. Proto se zaměstnavatelé čím dál víc soustřeďují také na to, aby byli vidět na školách, a nabízejí stáže či trainee programy.
Chtějí se studenti po absolvování stěhovat za prací do zahraničí? V Česku je tento trend docela vysoký, kolem 40 % vysokoškoláků chce po skončení školy odcestovat.
Tady jste na tom velmi nadprůměrně, například ve Spojených státech chce po škole za hranice jen 16 procent studentů. V Německu už je to kolem 22 procent.
Které země studenty v současnosti nejvíc lákají?
Samozřejmě jsou to západní státy, ty jsou stále pro studenty z celého světa nejatraktivnější. Podle našeho posledního průzkumu jsou nejoblíbenější destinací USA, hlavně New York, v závěsu je to Velká Británie a Austrálie.
Nejatraktivnější místa, kde by chtěli studenti pracovat:
- Spojené státy
- Velká Británie
- Austrálie
- Kanada
- Německo
- Francie
- Švýcarsko
- Švédsko
- Japonsko
- Španělsko
Jak se liší obavy studentů o budoucí uplatnění – vidíte rozdíly mezi západními a rozvíjejícími se státy?
Na to se můžeme podívat z různých úhlů pohledu, ale obecně platí, že studenti v USA jsou méně optimističtí než jejich kolegové z Brazílie nebo Číny. Právě tito studenti jsou dravější a dostávají se na místa ve Spojených státech, zatímco mladí Američané raději zůstávají v akademickém prostředí a dál se vzdělávají.
Kolik % studentů chce po absolvování dále studovat?
Čína – 6 %
Brazílie – 18 %
USA – 23 %
Mladí Švýcaři chtějí nastupovat za 133 000 korun, Češi jsou mezi Ruskem a Mexikem
Jak je to s očekávanými nástupními platy absolventů? Z našeho průzkumu vyplynulo, že si studenti přejí 20 – 25 000 korun. Jak je to ve světě?
Obecně největší představy o nástupních platech mají mladí Švýcaři, ti uváděli průměrně něco málo přes 7 tisíc dolarů (cca 133 000 Kč), na nejvyšších příčkách průzkumu jsou dále Norové (6 500 USD), Dánové (5 400 USD) a Australané (4 700 USD). Na druhé straně spektra, s nejnižšími očekávanými nástupními platy, jsou Poláci (960 USD), Indové (970 USD) a Číňané (1 080 USD). Očekávání českých studentů nám v globálním srovnání vychází někde mezi Ruskem a Mexikem.
Jaký nástupní plat si představují studenti?
Švýcarsko 7 062 $
USA 4 366 $
Polsko 963 $
A jak jsou studenti ve světě podnikaví? Mají ambice zakládat své vlastní společnosti? Podle našeho průzkumu chce podnikat kolem 12 % současných studentů.
V tomto ohledu si čeští studenti vedou docela dobře a řadí se k nejpodnikavějším národům. Na špičce v podnikavosti jsou momentálně Indové (15 %), Mexičané (15 %), Britové (13,5 %) a Rusové (13 %). Nejmenší ambice v této oblasti jsme zjistili v Číně (3 %), Itálii (3,6 %) a v Japonsku (4 %).
Zahraniční firmy o data o českých studentech velmi stojí
Proč jste se rozhodli vstoupit na český trh?
Český trh se velmi rychle rozvíjí, a proto to byl logický krok v naší firemní strategii. Načasování vstupu do České republiky je z našeho hlediska perfektní právě teď, protože globální zaměstnavatelé začínají hledat talentované zaměstnance po celém světě, nabírají bez ohledu na hranice. Chceme být schopni nabízet svým klientům relevantní data z České republiky, protože o ně velmi stojí.