Jak vůbec vznikl nápad náboru studentů do vaší společnosti?
Často jsem přemýšlel nad tím, jak najít aktivní a energické lidi. Vím, že za mých studentských let tu podobná možnost nebyla, těžko jsem sháněl brigádu v obchodu, a tak jsem musel začít podnikat sám.
Předpokládám, že to s sebou neslo značné riziko.
Obchodoval jsem se sezonním ovocem a zeleninou, vánočními stromky a kapry a můžu vám říct, už bych do toho znova nešel. Neříkám, že se nedají vydělat peníze, ale jak lidé mají v ruce hotovost, okradou vás raz dva.
I proto nyní pracujete v oblasti, kde se nemanipuluje s penězi ve fyzické podobě?
Určitě je to jistější. U nás se obecně méně manipuluje s penězi ve fyzické podobě. Podnikatel začne podnikat, jelikož má soutěživého ducha, baví ho obchod a chce se prosadit, nicméně záhy zjistí, že pouze 10 procent času dělá to, co ho baví, a zbytek času musí zajišťovat záležitosti, na které jsou ve velkých firmách specialisté, které zase nebaví obchod nebo nemají pro tyto činnosti ani nadání. To také nabízíme i studentům, kteří se na náš nábor přihlásí. Nemusí se pouštět do žádných podnikatelských dobrodružství. U nás budou mít stabilní práci s dobrým příjmem.
Co musí udělat, aby se do náboru dostali?
Stačí se podívat na naše webové stránky www.hypocentrum.cz/kariera a vyplnit formulář určený k této ojedinělé náborové akci. Vím, že bývá obvyklé vypisovat svůj životopis, ale ve studentském věku po nich nemůžeme chtít, aby ho nějak zaplnili.
Nezáleží vám na jejich předchozí praxi?
Vůbec, vždyť jde o studenty. Kde tu praxi mají vzít? My jim dáváme šanci dostat se na kvalitní místo. Nepůjde o žádnou brigádu, ale o pravidelný příjem.
Takže hledáte pouze zájemce o dlouhodobou spolupráci?
Rozhodně. Neříkám, že tu mají strávit zbytek života, ale tři pět let po škole by bylo optimální. Navíc tu máme i takové pracovníky, kteří se již po dvou nebo třech letech stali velmi schopnými středními manažery.
Není příliš obvyklé, že renomovaná firma chce studenty bez praxe.
Víte, ono je tohle často probírané téma. Studenti si myslí, že s titulem se jim nabídky pohrnou, jenže realita je hodně odlišná. Všude po nich budou chtít praxi. Oni ji ale nejdříve musí někde získat. U nás mají možnost, navíc po prokázání schopností i s raketovou kariérou.
Ing. Jiří Lejnar
Vystudoval Českou zemědělskou univerzitu. Během svých studií si vyzkoušel například včelařství. Po škole obchodoval s ovocem a zeleninou. Podnikatelské zkušenosti později využil při založení dnes již legendární soutěže krásy Miss Agro na ČZU. Mimo jiné organizoval i rockové koncerty. Sám v sobě však zatím talent na žádný z hudebních nástrojů neobjevil. Od roku 2003 pracuje v Modré pyramidě. Zakládal její Hypocentra, dnes je jejich ředitelem.
Jak přesně bude probíhat nábor studentů?
Vyplní u nás formulář, přijdou na Den otevřených dveří a na základě splnění několika úkolů vybereme ty, kteří u nás nastoupí.
Kolik studentů projde tímto sítem?
Máme představu, že tak padesát. A nejlepší z nich získá na konci února sto tisíc korun jako bonus k běžnému výdělku.
Máte nějaká konkrétní kritéria pro studenty, které vyberete?
Nic konkrétního, jen ať se projeví sami u nás v Hypocentru. Určitě je nechci škatulkovat na studenty ekonomky, zemědělky, Karlovky a tak. O to vůbec nejde.
A o co tedy?
Jací jsou povahově. Zda jsou aktivní, snaživí, cílevědomí, inovativní, s nápady a zaměření na výsledek.
Člověk by řekl, že na prvním místě řeknete, že musí být komunikativní.
Ještě před lety bych to skutečně řekl, ale mám za sebou pár negativních zkušeností.
Povídejte.
Vždy jsem kolem sebe dával přednost lidem, kteří uměli skvěle komunikovat. Byla to pro mě zásadní podmínka, podmínka talentu. Jenže časem jsem postupně zjišťoval, že i tato vlastnost se dá naučit a základem je aktivita lidí, obchod je o dřině a disciplíně. Potřebujeme ty, kteří se budou chtít vzdělávat a dokážou se nadchnout pro společný cíl.
Zdá se, že vaše snaha je cílena především na studenty. Proč jsou pro vás mladí tak důležití?
Jsem na ně zvyklý. Sám se za mladého člověka stále považuji. (smích) Ale vážně, v Hypocentru vždy fungoval mladý kolektiv. Navíc je to výhoda pro jednání s klienty, kteří rovněž bývají někde v rozmezí dvaceti až čtyřiceti let. Díky tomu k nim máme blíž.
Hovořil jste o tom, že vám u studentů nezáleží na zaměření studia. Přesto je zřejmé, že vaší firmě musí jít především o cit a talent pro obchod.
Skutečně hledáme primárně lidi do obchodu. Chtěl bych ale vyvrátit mýlku, my po studentech nebudeme chtít, aby oslovovali své známé a známé svých známých. Naopak je naučíme, jak funguje obchod na té nejvyšší úrovni, budou uzavírat partnerství s vedením realitních kanceláří, stavebních firem a významných zaměstnavatelů.
To znamená, že přes vás budou kontaktovat přímo vysoce postavené společnosti?
Ano, dáme jim nástroj, jak získávat koncové klienty. Naučíme je obchodovat ve spolupráci s vedením velkých společností, jako je třeba Microsoft, TV Nova, O2 nebo T-Mobile.