Jak používat fotky na internetu legálně a třeba si ještě vydělat?

Jak používat fotky na internetu legálně a třeba si ještě vydělat?

Taky se vám už stalo, že jste míjeli reklamní plakát s fotkou rozesmátých studentů a měli přitom pocit, že tohle už jste někde viděli? S největší pravděpodobností jste od pravdy nebyli daleko. Většina tvůrců tištěných reklam, lifestylových magazínů či seriózních tiskovin totiž pro své ilustrace čerpá z nabídky fotobank, které ke stažení a užívání poskytují tisíce fotografií všeho druhu. Díky těmto službám si navíc můžete slušně vydělat i vy sami.

Všichni, kdo čas od času publikují na internetu, potřebují svůj článek často doplnit příhodnou fotografií. Zkopírovat ji ale třeba z výsledků vyhledávání Googlu se může vymstít i těm, kteří píší pouze vlastní blog se mizivou návštěvností. Své o tom ví i Miloš Němec, který před dvěma lety na svých osobních stránkách zveřejnil „googlový“ obrázek o velikosti poštovní známky. Zanedlouho mu ve schránce přistál dopis od vymahačské firmy, která žádala zaplacení téměř 10 000 korun jako náhradu za nelegální užití fotografie. „Udělal jsem chybu a za chyby se platí,“ uzavírá smutnou zkušenost Němec. Je proto dobré mít na paměti, že na veškeré fotografie se vztahují autorská práva, jejichž porušení představuje trestný čin a to (přes přesvědčení mnohých) včetně situace, kdy je k obrázkům uveden zdroj a jejich autor.

Za jednorázový poplatek spousta fotek zdarma

Fotit si vše sami ale autoři článků ani reklam rozhodně nemusí. K dispozici jsou jim totiž stovky fotobank, které většinou za jednorázový či paušální poplatek nabízí široký výběr tematických fotografií a ilustrací, které mohou zákazníci použít i opakovaně. „U nás je to samozřejmě naprosto běžná praxe,“ popisuje redaktorka online magazínu pro ženy Karolína. „Když například píšeme článek o shazování nadbytečných kil nebo o líčení, úvodní ilustraci vybíráme z fotobanky. Tak taky získáváme třeba aktuální fotky celebrit z různých společenských akcí.“ Stejným způsobem často pořizují fotografie i tvůrci reklamních kampaní. Před několika lety tak například došlo k úsměvné situaci, kdy se z reklam dvou českých telefonních operátorů na čtenáře smáli identičtí modelové, protože tvůrci kampaně zakoupili stejné fotografie. Své si kvůli použití fotobanky zažil i někdejší předseda ČSSD Jiří Paroubek, když vyšlo najevo, že obrázky voličů ČSSD na billboardu jeho volební kampaně ve skutečnosti dodal mezinárodní fotobance Pixmac dánský fotograf.

Fotobanky mohou být navíc třeba i pro vás zdrojem nemalého výdělku. Ať už jste profesionálové anebo fotíte jen pro radost, své snímky a ilustrace můžete fotobankám prodat a získávat peníze podle toho, kolikrát byly staženy. Samotné obrázky ale většinou nestačí, pro zvýšení úspěšnosti vašich „dílek“ je dobré upravit je ve Photoshopu tak, jako to dělá většina konkurence. Dobré je přitom sledovat, jaká témata jsou zrovna nejoblíbenější, s fotografií vaší rodinné oslavy totiž asi nikoho příliš nezaujmete. Jak na svém blogu uvádí Petr Václavek, například na fotobance Pixmac „frčí“ nejvíce fotografie lidí (35 % zakoupených), uspějete také s vektorovými ilustracemi (18 %) anebo se stylovanými obrázky jídla a pití (13 %). Mezi největší propadáky naopak patří krajinky, památky, zvířátka anebo fotografie květin. „Většina obrázků ve stylu – fotím, co mám kolem sebe – bohužel prodejná není,“ uvádí Václavek.

Pózování před objektivem? Pěkná brigáda

Zdrojem výdělku ale i světové slávy mohou být fotobanky i pro ty, kteří jsou samotnými objekty fotografií. Svou zkušenost s tím má i spisovatel na volné noze Filip: „V Londýně se má přítelkyně náhodou dostala k focení snímků pro fotobanku. Byl víkend, šel jsem s ní a za společnou fotku jsme dostali asi sto liber. O rok později mi postupně začali kamarádi z celého světa posílat zprávy, kde všude naši fotku viděli. Vyšla v New York Times, na homepage MSN.com, v nadživotní velikosti ji pak použili i v australské drogerii. Byla zábava čekat, kde se to zase objeví.“ Jelikož reklamní modeling vydělává lidem mnohem víc, nasnadě byla otázka, zda Filip nelituje ušlého výdělku. „Vůbec ne, já bych se k modelingu dostával jen těžko, neměl bych na něj ani chuť. Bral jsem spíš jako zábavnou věc, kde všude se naše fotka objevila. Tak dnes vypadá 15 minut slávy, tak jsem si to užil.“

Mezi nejoblíbenější fotobanky u nás patří například Shutterstock, iStockphoto anebo česká Profimedia. Dobrou zprávou je, že některé servery nabízí své fotografie dokonce zdarma, často ve slušné kvalitě. Mezi bezplatné fotobanky patří například

www.dreamstime.com (nutná je pouze registrace)

www.fotolia.com (placená, desetitisíce fotek je ale volně ke stažení)

www.freedigitalphotos.net (odkaz zpět na stránky)

Mariana Kopecká

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější