Dříve platilo, že čím déle byl člověk zaměstnaný v jedné firmě, tím lépe. Počítalo se s tím, že bude vůči své firmě loajální, ať se děje, co se děje, ale to už dnes neplatí a strávit 10, 15, nebo dokonce i více let v jedné firmě je spíše raritou. Podle průzkumu amerického úřadu práce dnes mladí lidé střídají práci průměrně po 3-4 letech. To znamená, že za svůj produktivní život vystřídají zhruba 15 zaměstnání a firmy se na to musejí připravit.
Podle největšího globálního kariérního průzkumu společnosti Universum chtějí mileniálové po skončení vysoké školy dosáhnout tzv. work-life balance, tedy rovnováhy mezi svým osobním a pracovním životem. Chtějí takovou práci, ve které budou mít flexibilní pracovní dobu, díky níž budou mít čas i na svou rodinu a koníčky, přátelské pracovní prostředí, nějaký hlubší smysl v tom, co dělají, a také možnost růstu a dalšího vzdělávání.
Pokud jim tedy zaměstnání z nějakého důvodu nevyhovuje, prostě bez výčitek odejdou a najdou si jiné. Dřívější generace většinou na otázku, co dělají, odpovídaly „pracuji tam a tam“, dnes se spíše dozvíte něco jako „jsem projektový manažer s přesahem do HR“ – už tedy není tím hlavním, pro kterou firmu se pracuje, ale spíše to, co se dělá. Pracovních míst je dnes dostatek, v Česku momentálně panuje historicky nejnižší nezaměstnanost a společnosti se musejí o vhodné talenty doslova přetahovat.
Netradiční benefity
Společnost Airbnb poskytuje svým zaměstnancům každý rok cestovní stipendium ve výši 2000 dolarů, tedy necelých 50 tisíc korun. Možná i proto se stala nejlepším zaměstnavatelem loňského roku. Tzv. baby cash ve Facebooku znamená, že pokud se vám narodí dítě, dostanete čtyři tisíce dolarů v hotovosti. A pokud pracujete v Google a – nedej bože – zemřete, váš partner nebo partnerka bude ještě dalších deset let pobírat polovinu vaší mzdy.
Investovat, nebo neinvestovat?
Pokud víte, že mladí lidé zůstávají v práci průměrně 3-4 roky, ale nedělá jim problém odejít i uprostřed rozdělaného projektu, pokud jim v práci něco nevyhovuje, je na místě otázka, zda se do takových zaměstnanců vůbec vyplatí investovat. Stojí za to vychovat si zaměstnance a vycházet mu vstříc i přesto, že riskujeme, že odejde a své získané znalosti využije jinde?
„V dnešní době není možné do zaměstnanců neinvestovat. Lidí je málo a pracovních míst hodně, pokud jim tedy v podstatě firmy nedají to, co chtějí, alespoň v nějaké omezené míře, odejdou prostě tam, kde jim to dají,“ říká HR manažerka a poradkyně Karla Hladíková. „Firmy už na trhu nehrají prim, stáčí se to spíše směrem k diskuzi a vyjednávání mezi uchazečem a zaměstnavatelem. To tady dříve nebylo. Jednoduše, pokud chceš dobrého zaměstnance, který bude odvádět kvalitní práci, musíš do něj investovat. Nebo to udělá někdo jiný…“
A přesně tam přichází vaše šance zaskórovat opravdu tu práci, kterou chcete, a za tolik, kolik chcete. Nejen Google, Airbnb, Facebook nebo Apple, ale i spousta našich domácích firem totiž do svých zaměstnanců a jejich pracovního prostředí investují nemalé částky, ať už jde o různé benefity, bonusy, teambuildingy či školení, vzdělávání a jiné. Nalákat a udržet, to je současná firemní mantra, ať už to (občas) stojí cokoliv.
Text: Lucie Džurdženiková