Letošní FSE.04x je už čtvrtou formulí, kterou tým pro seriál Formula Student připravil. K vidění byly na místě i její předchůdci, úplně první FSE.01, FSE.02 a FSE.03. Na úvod samotné prezentace jsme se nejprve dočkali shrnutí dosavadního vývoje. Dozvěděli jsme se například, že první model FSE.01 byl příliš těžký, byť nebývale spolehlivý. Druhá generace udělala veliký pokrok v úspoře hmotnosti, ale stále to nebylo ono. Teprve třetí provedení přivezlo týmu první vavříny, když v závodě v Itálii dojel druhý.
Na počátku byla ocel
Tým však chce skóre ještě vylepšit. Zcela přepracovaný monopost k tomu má veškeré předpoklady. Jeho představení přitom začalo hezkým vtipem. Jakmile totiž hostesky sundaly plachtu, která celou dobu stála před pódiem, namísto očekávané formule se objevil jen rám z ocelových tyčí a drátů. Přítomní účastníci, včetně rektora ČVUT Petra Konvalinky nebo děkana Fakulty elektrotechnické Pavla Ripky, nedovedli skrýt údiv. Tahle domluvená „habaďůra“ byla totiž překvapením pro všechny, jen ne pro členy týmu.
Nakonec se ovšem ukázalo, že to byla pouze elegantní cesta, jak si nový monopost představit detailně hezky po jednotlivých částech. Po odstranění kovové konstrukce se totiž na podstavci začaly postupně objevovat jednotlivé části skutečného monopostu. Jeřábem sem členové týmu dopravili nastrojený základní rám, ke kterému postupně přibývaly další části. Ty přicházeli představovat členové týmu, kteří byli za jejich vývoj zodpovědní.
Lepivá kola a raketové zrychlení
Dozvěděli jsme se například, že nově zmenšená kola o průměru pouhých deset palců, jsou obuta do pneumatik Avon, které jsou vozu šité doslova na míru. Tým totiž na jejich směsi pracuje přímo s dodavatelem. Jak jsme si moli po skončení prezentace ověřit, nové „gumy“ jsou opravdu hodně lepivé, to aby auto mělo co nejlepší trakci.
Bude ji potřebovat, letošní novinka je totiž vybavena pohonem všech kol. Elektromotory, které samozřejmě na FELu pro pohon vozu zvolili, jsou u každého kola. Ty zadní mají každý výkon 25 kW, vpředu jsou pak dva 8kW motory. Celkový výkon je 66 kW, tedy hezky zaokrouhlených 90 koní. To při hmotnosti monopostu pouhých 230 kilogramů (bez jezdce) znamená ohromující poměr výkonu ku váze 391 koní na tunu. Tím se nemohou pochlubit ani mnohé špičkové supersportovní vozy za mnoho milionů korun. Závodní novinka by tak měla umět zrychlit z nuly na 100 km/h za méně než tři sekundy, podle odhadů zástupců týmu konkrétně za 2,8 nebo 2,9 sekundy. To je opravdu raketové zrychlení.
Tohle do garáže nepatří
Nejen tento údaj, ale například i vysvětlení konstrukce přední deformační struktury ve voze nebo představení možností nového volantu s multifunkčním displejem jasně ukázalo, že Formula Student není žádná garážová soutěž. Týmy odvádějí až neuvěřitelně profesionální práci a vytváří špičkovou techniku. Na FSE.04x je až neuvěřitelné množství součástek pocházejících z vlastního vývoje více než třicetičlenného týmu studentů. Namátkou můžeme jmenovat třeba speciální lehké ráfky kol, měnič elektromotorů, řídící jednotky, aktivní diferenciály, kontrola trakce a tak dále.
Profesionálové se líhnou zde
I proto potřebuje tým pro svou podporu sponzory, stejně jako profesionální závodní stáje. Díky nim mohou studenti stavět až nečekaně vyspělé závodní stroje, které jim mohou otevřít cestu do světa těch nejlepších inženýrů. Vždyť patronem celé série Formula Student stojí Ross Brawn, světoznámý inženýr, který stavěl vítězné monoposty F1 pro Michaela Schumachera u týmů Benetton a Ferrari. V letech 2010-2013 dokonce týmu F1 Mercedes šéfoval.
Série Formula Student je tak jednou z možných líhní konstruktérských talentů pro nejprestižnější motoristickou disciplínu. A letošní speciál týmu eForce z FEL ČVUT by v ní mohl vzbudit značnou pozornost.
Text: Luděk Vokáč
Foto: Jana Sedlická