YouTube dnes do určité míry nahradil televizi. Možná i proto má nejsledovanější video na něm, Gangnam style od jihokorejského zpěváka Psy, neuvěřitelných 2 301 341 193 zhlédnutí. Ale za populárními videi nemusíme do Jižní Koreje. Tento fenomén se totiž samozřejmě nevyhnul ani České republice. Podívejte se, kdo u nás figuruje na české YouTuberské scéně. Věděli jste například, že existuje vloger, který se odmítá odhalit a prozradit svoji existenci? A jak se dá na YouTube vydělat?
„Příjmy z videí jsou dvojsložkové, první příjem plyne ze samotných reklam na YouTube, druhý z reklamních videí na zakázku. V zásadě ale platí to, že pokud se tvorbou videí chcete živit, měli byste mít průměrnou sledovanost videí nad 50 000 zhlédnutí a publikovat několikrát do týdne. Pak se pohybujete zhruba na úrovni průměrného platu,“ objasnil, jak se to vlastně s penězi má, David Růžička ze společnosti GetBoost, která zaštiťuje české YouTubery a pomáhá jim prorazit. V současné době jich má pod křídly patnáct.
Šest let tajemna
Jedním z nejznámějších českých YouTuberů je NejFake, který má 360 000 odběratelů. Je známý tím, že vloguje v tmavých brýlích, s šátkem přes pusu a v kapuci. Dlouhých šest let si totiž zakládal na tom, aby ho nikdo nepoznal, a nechal fanoušky, aby se dohadovali, kdo se pod fasádou skrývá. Roku 2014 vydal film s názvem Zaříkávač lží, kde část sebe a svého životního příběhu odtajnil.
„Možná jsem chtěl docílit toho, aby lidé neřešili, kdo jim něco povídá, ale co jim říká, a aby nad tím začali konečně nahlas přemýšlet. Pokud mohu posoudit podle reakcí, komentářů a soukromých e-mailů, tak si myslím, že se mi podařilo v lidech něco zanechat, něco, co mohou dále rozvíjet už jen oni sami,“ prozradil nám.
Tvář totiž podle NejFake není důležitá. Film byl mimochodem vysílaný i v Lucerně. „Když vám pak 800 lidí dojatě tleská, je to okamžik, který si budete pamatovat ještě dlouho,“ říká muž, jehož jméno, věk i bydliště nadále zůstávají záhadou.
Extrovertní mladík JohnnyValda (227 000 odběratelů) se skrývat nesnaží. Naopak, když například paroduje virální video tří koček zpívajících známé hity v autě, neváhá a svlékne se kvůli tomu i do půl těla. „Točím takový zábavný pořad, říkám tomu Švédská trojka. Není to žádný porno, ale občas se tomu zasmějete, což se vám u porna taky může stát,“ svěřil se nám 27letý Johnny, vlastním jménem Jan Valeš.
Bere si na paškál známá videa, která komentuje. A kde nejčastěji hledá inspiraci? „Celý den ale nejvíce mě napadají blbiny při sprchování... nevím, čím to je, možná tou vlhkostí,“ říká showman z Jablonce.
Mezi vycházející „youtubestars“ u nás určitě patří i mladý DoubleCZ neboli Miroslav Toman (17 let a necelých 5000 odběratelů). Ten se netají tím, že inspiraci hledá jak u zahraničních, tak českých YouTuberů. „Vlog mi trvá natočit hodinu a stříhám ho klidně i pět hodin,“ prozradil. Snaží se být originální, ale dnes už to není nic jednoduchého. Videí je spousta a je těžké udržet někoho zrovna u vašeho channelu.
Příjemné kapesné
Na kolik si tedy čeští YouTubeři přijdou? „Videa mi vydělávají, ale nejsou to miliony, jak si někteří lidé myslí. Člověk tomu musí věnovat hodně času, úsilí a hlavně na začátku i peněz, aby si vůbec mohl nějakou tu kameru a další vybavení pořídit,“ říká NejFake.
„Pokud má někdo jako já dva až tři miliony zhlednutí měsíčně, vydělá mu to víc než někomu ve fabrice, ale je to běh na dlouhou trať. Já sledovanost budoval tři roky. Výhodou je, že si uděláte jméno a můžete si přivydělávat jako moderátor nebo reklamní panáček,“ tvrdí Johnny.
Double nám svoje příjmy nemohl prozradit kvůli podmínkám ve smlouvě s YouTube. „Ale můžu vám to říct takhle: na peníze ze svých videí čekám rok. Teď jsem nebyl aktivní, takže budu čekat dva roky a není to vůbec velká částka. Peníze se vždy posílají, až dosáhnou určitého limitu,“ říká.
Je ale důležité si uvědomit, že příjmy z reklamy jsou jenom jedna ze složek peněz You-Tuberů. Dále existují licenční poplatky za merchandising, odměny za hostování a moderování akcí, videoprodukční služby a podobně. „Ti nejlepší u nás mají měsíční příjmy srovnatelné s platy vysokého managementu,“ dodává Růžička.
Podepiš mi BubbleTea!
Když jde po ulici kdekoliv na světě vůbec nejznámější, původem švédský YouTuber Pew- DiePie, pozornosti se rozhodně nevyhne. Není se čemu divit. Je totiž průkopníkem Let’s Play videí (takových, která obsahují záznam průběhu hraní videohry s autorovým komentářem) a na kontě má 36 milionů odběratelů. Podobné situace už ale zažívají i čeští YouTubeři, i když prozatím hlavně na našem území.
„Většinou na mě puberťáci pokřikují, když jdu na nákup, nebo koukají na moje auto. Občas někdo i vypátrá, kde bydlím, a čeká na podpis nebo fotku. Už vím, proč celebrity nosí mikiny s kapucí, kšiltovku a sluneční brýle,“ tvrdí JohnnyValda.
NejFake jsme se z pochopitelných důvodů neptali, jestli ho lidé na ulici poznávají. Zato DoubleCZ už pár obdivovatelů má. „Pamatuji si, že jsem si šel vyzvednout od fanouška balík, stáli jsme někde u zastávky a najednou se přiřítil kluk s BubbleTea kelímkem a chtěl, abych mu ho podepsal. Byl jsem zmatený, protože jsem vůbec nevěděl, co se děje. Než jsem se vzpamatoval, abych aspoň viděl, jak vypadá, už byl pryč.“
A proč jsou ze stovek těch, kteří to zkouší, úspěšní jenom někteří? „Úspěch na You- Tube nedělá geografické rozdíly a má ve většině případů několik průvodních faktorů. Prvně musíte produkovat obsah, který je pro vaše potenciální publikum zajímavý. Čím poutavější, tím větší šance, že se bude organicky šířit a vaše publikum bude narůstat. Jde ale i o styl prezentace, divák by se u ní především neměl nudit. A třetí poměrně zásadní faktor je samotné charisma tvůrce. Ti nejúspěšnější You- Tubeři na světě jsou bez výjimky lidé, jejichž osobnost silně rezonuje s jejich publikem,“ myslí si David Růžička z firmy GetBoost.
Slovník Youtube
Challenge videa
Představují výzvy, které si jednotliví uživatelé navzájem ukládají. Některé z nich se stanou virální, takže danou výzvu plní lidé z celého světa. Jako příklad takových videí můžeme uvést IceBucketChallenge z minulého roku, při které se její účastníci polévali kýblem ledové vody. Posléze nominovali další tři lidi, kteří měli úkol také splnit.
Let’s play
Taková videa natáčí nejčastěji kluci. Jedná se totiž o typ videí, ve kterém se tzv. „let’s playeři“ natáčí při hraní videohry a její průběh komentují. Nejslavnějším YouTuberem tohoto typu je Švéd PewDiePie s 36 miliony odběrateli.
Make-up tutorial
Zkrášlovací videa jsou zase dominantou holek. Ty radí dívkám, jak se správně nalíčit, jaký typ líčení zvolit pro jakou příležitost, nebo jak se namalovat tak, aby vypadaly jako celebrity. Součástí jsou i recenze výrobků, které YouTuberky používají.
Daily vlog
Jedná se o video, které uživatel každodenně nahrává na svůj kanál. Často v něm vlogeři ukazují divákům svoje soukromí, natáčí, co přes den dělají, na čem zrovna pracují a podobně.
Channel
Každý uživatel má svůj channel, tedy kanál, na kterém v YouTube komunitě funguje. Na jednom místě tak má pohromadě všechna videa a vy tak jednoduše vidíte, co všechno natočil, co je nejnovější a které video daného uživatele vidělo nejvíce lidí.
Subscriber
Česky odběratel je jednoduše člověk, který sleduje daného uživatele, který na YouTube nahrává videa, a chce tak odebírat jeho novinky. Pro představu: ViralBrothers mají přes jeden milion osm set tisíc subscriberů. Diváci tím vyjadřují podporu těm, které odebírají.
A koho byste ještě měli znát?
TeriBlitzen
Teprve patnáctiletá dívka, která se stala vlogerkou roku 2014. Točí make-up tutorialy, tedy videa o líčení, ale i všeobecně o sobě. Mezi její pořady patří i různé „challenge“ videa nebo Čaj s T eri. Točit začala, protože si prý neměla s kým povídat. Když byla nemocná a neměla okolo sebe kamarády, začala si povídat s kamerou.
Počet odběratelů: 182 000
GetTheLouk
Opět něco pro dámy. Lucie Dejmková alias GetTheLouk vloguje o kosmetice, radí s líčením, představuje kosmetické novinky, na které také dělá recenze. Lucie se přitom netají tím, že není kosmetička ani vizážistka. Prostě ji to baví.
Počet odběratelů: 104 000
Stejk
Také dvaadvacetiletý Jakub rád baví lidi. Nejdříve točil různé druhy „challenge“, ale poté přešel k vtipným videím. Ve svém pořadu „Ask Stejk“ zodpovídá i ty nejpodivnější dotazy fanoušků.
Počet odběratelů: 230 000
MenT
Druhý, co se týče českého žebříčku v počtu odběratelů, Let’s player Honza, si přivydělává točením komentářů k počítačovým hrám, které zároveň hraje.
Počet odběratelů: 508 000
Stylewithme
Osmnáctiletá studentka gymnázia Míša točí videa o kosmetice a módě. I ona má ale challenge či pokusy vaření v kuchyni.
Počet odběratelů: 53 000
Jak se stát úspěšným YouTuberem
- Najděte si svoji cílovou skupinu – lidí, co dnes točí, je spousta. Nemůžete oslovit celou populaci. Ti, kteří jsou na YouTube úspěšní, mají vytipovanou svoji úzkou cílovou skupinu, pro kterou videa tvoří. I vy si tedy nejdříve stanovte, komu jsou vaše videa určená, a těmto lidem to přizpůsobte.
- Ať si vás pamatují – nestačí, že na vaše video někdo jednou klikne. Vy chcete, aby se na váš channel uživatel také vrátil. Zkuste proto být originální. Natočte si třeba nějaké intro, nebo si vytvořte logo. Cokoliv, díky čemu se dáte snadno charakterizovat.
- Vyberte si, co točit – nemůžete točit „prostě něco“. Musíte mít konkrétní nápad, který pak spolu s trpělivostí můžete dovést k dokonalosti.
- Přizpůsobte se svým možnostem – neslibujte něco, co nemůžete splnit. Neříkejte například divákům, že když vaše video dosáhne 100 000 zhlédnutí, tak to půjdete zapít na Pražský hrad s prezidentem Zemanem. Lidé očekávají, že dostanou, co jim slíbíte. Držte se proto při zemi a neslibujte nic, na co nemáte a co pak nemůžete natočit.
- Pravidelně natáčejte – skutečně nestačí, že nasbíráte nějaké odběratele, musíte si je také umět udržet. Toho docílíte tím, že jim pravidelně budete dodávat várku nových videí.
- Vydržte! Nevzdávejte to, ani pokud dlouhou dobu vaše videa sleduje málo lidí. Spousta úspěšných YouTuberů začínala na desítkách a posléze stovkách zhlédnutí, a čísla se výš nešplhala třeba i několik let. Pokud se YouTube kariéře skutečně chcete věnovat, jedním z předpokladů je, že budete trpěliví.
Text: Michaela Bůnová,
Ilustrace: Helena Kočandrlová