Cílenější reklama za vaše data
K jedněm z nejdiskutovanějších změn patří propracovanější cílení reklamy. Z pohledu Facebooku se jedná o vstřícný krok směrem k uživatelům. Chce nám umožnit vidět takovou reklamu a obsah, který bude pro uživatele přínosným. Aby to bylo možné, opravňuje si sociální síť „použít vaše jméno, profilovou fotku, obsah a informace ve spojení s komerčním, sponzorovaným nebo souvisejícím obsahem (například značku, která se vám líbí), který“ poskytují nebo zprostředkovávají.
Samotná pasáž o využívání našich dat ke komerčním účelům novinkou není. Byla odsouhlasena už v roce 2012. Je třeba dodat, že se tento bod vztahuje na veřejný obsah. Tím lze šíření některých svých dat omezit v závislosti na tom, jak máte u svého profilu nastavené „soukromí“. Jméno i profilový obrázek jsou však veřejné a tuto charakteristiku změnit nemůžeme.
Facebook bude nyní cílit reklamy z vaší GPS lokace, informací o navštěvovaných stránkách, z toho, na co jste jednoduše dali Like a z mnoha dalších informací. Pokud se například vyfotíte před budovou vaší školy, fotku nasdílíte a uvedete k ní svou polohu, je pravděpodobné, že se i reklamy přizpůsobí vaší současné pozici a začnou nabízet služby, které se ve vaší blízkosti nacházejí.
Sdílený obsah v rukách Facebooku
K čemukoli, co je publikované jako veřejné, má Facebook volný přístup. „Pro obsah chráněný právy k duševnímu vlastnictví, jako jsou fotografie a videa (obsah podléhající duševnímu vlastnictví, DV), nám výslovně udělujete následující oprávnění, v souladu s vaším nastavením soukromí a nastavením aplikací nám nevýhradní, přenosnou, převoditelnou, celosvětovou bezúplatnou (royalty-free) licenci na použití veškerého obsahu podléhajícího DV, který zveřejníte na Facebooku nebo v návaznosti na něj (Licence k DV).“ Licenci k duševnímu vlastnictví můžete zrušit tím, že danou fotografii, příspěvek či jiný druh obsahu odstraníte. Mějte na paměti, že výjimka nastává ve chvíli, kdy jste konkrétní obsah sdíleli s jinými uživateli.
Jednoduše řečeno: Pokud jste smazali nějaký příspěvek později, než ho někdo sdílel, je Facebook i nadále oprávněn ho používat.
Protesty nepomohou
Protestní statusy, které se před nějakou dobou opět objevily, aby ochránily duševní vlastnictví některých uživatelů, neměly z pohledu zaměstnanců Facebooku žádný význam. Jediným možným projevem nesouhlasu s nově nastavenými pravidly bylo, se od 1. ledna 2015 na svůj profilový účet sociální sítě Facebook nepřihlašovat.
Podrobnější informace o aktualizovaných pravidlech si můžete přečíst zde.
Text: Klára Ludvíková