V Česku se často hovoří o nedostatku technicky vzdělaných pracovníků. Pociťujete to ve vaší firmě také?
V devadesátých letech se hodně hovořilo o tom, že nás má spasit oblast služeb a že je potřeba výrazně zvýšit počty vysokoškoláků. Se studenty to byla částečně pravda, ovšem dle mého názoru tu došlo k naprosto špatnému odhadu toho, na čem má tato země stát. Tradice průmyslu je u nás velice silná a Česká republika má jedny z nejlepších předpokladů, abychom v tomto odvětví byli ještě lepší, než jsme nyní.
V čem vidíte největší chybu?
Došlo k zásadnímu posunu struktury a společnost nepracovala na tom, aby podporovala atraktivitu technického vzdělávání. Tato podpora přitom musí začínat už od mateřských a základních škol. Dnes se nemůžeme divit, že na technických oborech studuje tak málo dívek a že ze škol vychází podstatně více netechnických absolventů, které trh nedokáže pojmout. Nás to trápí, a proto se snažíme dělat prostřednictvím různých organizací vše pro zatraktivnění technických oborů.
Kam až by mohla tato situace zajít?
Pokud bychom v Česku pokračovali nadále stávajícím směrem, dostaneme se do podobné situace jako mnohde v Evropě. Může dojít k tomu, že mladý vysokoškolák nebude moci najít práci. Pak bychom mohli skutečně hovořit o ztracených generacích, které ztrácí pracovní návyky. To bude obrovská zátěž pro rodiny, sociální systém a podobně.
Říkáte, že je potřeba lidi pro techniku nadchnout už od školy. Jak to konkrétně děláte vy?
Před časem jsme chtěli podpořit mladoboleslavské divadlo, které procházelo přestavbou, a zároveň jsme chtěli podpořit zájem dětí o techniku už v mateřských školách. Vymysleli jsme tedy soutěž „Mladý designér“, do které se zapojilo asi 45 mateřských škol z regionu Boleslavska, Vrchlabska, Kvasinska. Děti si to velmi užívaly, divadelníci pro ně měli speciální představení ve Škoda Muzeu, děti přinášely kresby s představami, jak by mělo podle nich vypadat ideální auto.
Zpět k vysokoškolákům. Čím se je snažíte zaujmout, kde u vás najdou uplatnění?
Fungujeme 118 let a jsme podnik, který má výhodu známé značky. Máme velice široký záběr, od technického vývoje a designu přes výrobu, logistiku, prodej, HR a tak dále. Spektrum kompetencí je tu opravdu široké, na rozdíl třeba od továren, kde auta pouze montují. Z toho důvodu si myslím, že každý vysokoškolák, který je kvalitní a který chce podávat výborné výkony, u nás dokáže najít uplatnění. Nechme teď stranou nadprůměrné výdělky. Nabízíme něco, co na první pohled mnozí nedocení – možnost pracovat ve výrazně mezinárodní společnosti. Možnost dostat se do zahraničí, potkávat se s řadou zahraničních kolegů. Máme přes 200 svých lidí ve více než 15 zemích světa.
Podle čeho si Škoda Auto vybírá studenty?
Automobilka nabízí studentům řadu příležitostí již v průběhu studia, každý rok jejími branami projde na 800 stážistů. Firma si z nich samozřejmě vybírá ty nejlepší. Poznává je tak, že mají ostré lokty, chuť do práce, ochotu se vzdělávat a zdravou míru sebevědomí. Jelikož má Bohdan Wojnar i velmi bohaté zkušenosti se spoluprací se studenty ze zahraničí, opatrně naznačuje, že Evropa by se měla začít víc snažit. Například studenti v Asii touží po úspěchu víc než ti v Evropě.
V technice se často hovoří i o nedostatku žen. Čím se je Škoda Auto snaží zaujmout a naopak, čím zaujímají ony jako potenciální zaměstnankyně?
Bylo by velkou chybou, kdybychom polovinu populace vyřadili z technických oborů. Ženy jsou v řadě oborů přínosem a nemusí jít zrovna jenom o design, návrh interiéru, práci s materiály nebo barvami. Účast žen v pracovních týmech je velice přínosná, dodávají jim soudržnost. Navíc jsou činnosti, ve kterých jsou ženy pečlivější a trpělivější než muži. Rozhodně nám nejde o kvóty, ženy u nás potřebujeme. I proto hledáme různé způsoby, jak lépe sladit rodinu s prací, jak umožnit ženám na mateřské dovolené se nadále vzdělávat a zůstávat v kontaktu s oborem. Před odchodem na mateřskou umožňujeme pochopitelně změnu pracovního nasazení a máme další programy.
Váš nedávný úspěch v průzkumu Trendence Graduate Barometer ukázal, že jste pro studenty velmi atraktivní zaměstnavatel. Chcete být ještě atraktivnější, potřebujete to vůbec?
Potřebujeme, to je logické. Image a atraktivita značky jsou velmi důležité. Dnes nás už takto vnímají studenti z různých koutů Evropy nebo i ze zámoří, to je skvělé. V posledních dvou letech jsme začali dostávat větší množství životopisů z celého světa, studenti k nám chtějí. Výsledky průzkumu nám dávají možnost porovnání. Tu potřebujeme, abychom se mohli i nadále zlepšovat. Chceme být v České republice nejlepším zaměstnavatelem a lídrem v lovu talentů, ale zároveň chceme působit i na mezinárodním poli. To je velice důležité pro náš budoucí úspěch v zahraničí.
Co mají mladí udělat pro zvýšení svých šancí na uplatnění v praxi?
Chtěl bych mladým vzkázat, ať už během studia využijí možností různých praxí a programů, ať navazují kontakty, ať využijí toho, co jim nabízíme. Studentům pomáháme například v různých internship programech, spolupracujeme na diplomových pracích, máme možnosti, které v České republice nemůže nabídnout snad žádný jiný podnik. Dostáváme se v podstatě do jiné ligy a s námi se tam dostávají i aktivní studenti. U nás máme ročně více než 800 praktikantů, což je ohromné číslo.
Jací studenti se k vám dostanou?
Hledáme pochopitelně studenty, kteří jsou aktivní, hladoví po úspěchu, zvídaví. Myslím si, že Evropa musí být trochu hladová po úspěchu, protože ve světě má obrovskou konkurenci. Spousta studentů v Asii touží po vzdělání a úspěchu a je to zcela jasná zpráva naším směrem.
Čím ještě kromě vzdělání a účasti v programech mohou studenti zaujmout?
Mladá generace se o spoustu věcí zajímá, vyvíjí různé aktivity, spoustu věcí umí a umí je jinak, než je umíme my. Studenti jsou dnes otevřenější z hlediska kulturního přístupu. Je vidět, že někdo, kdo byl v zahraničí na univerzitě či pracovní stáži, není xenofobní a přistupuje k cizím národnostem jinak. Potřebujeme mít různorodost talentů. Potřebujeme mít absolventy, kteří se nebojí, kteří třeba klidně i nejvyššímu šéfovi dovedou odporovat, jdou si za svou pravdou a umí si obhájit své názory. Ostré lokty jsou občas potřeba. Vždyť od zaměstnanců chceme, aby za značku bojovali, potřebujeme mít vyslance na různých trzích a potřebujeme mít lidi, kteří hýří idejemi a jsou ochotni pracovat.
Ing. Bohdan Wojnar
Bohdan Wojnar je od počátku roku 2011 členem představenstva Škody Auto zodpovědným za oblast řízení lidských zdrojů. Právě on tak má mimo jiné na starosti programy vyhledávání talentů a snaží se do automobilky přilákat mladé pracovníky. Svou kariéru s automobilkou spojil už krátce po studiích. Když v roce 1983 dokončil Vysokou školu chemicko-technologickou v Praze (obor ekonomika a řízení), nastoupil nejprve do Kaučuku Kralupy. Už v roce 1985 však byl zaměstnán ve Škodě Auto, kde se během let propracoval až na pozici člena představenstva. Kromě VŠCHT Bohdan Wojnar absolvoval mezinárodní studium European Business School, a to v roce 1993. Je aktivní v různých akademických radách vysokých škol, od 1. června 2011 je členem vědecké rady VŠE.
Text: Luděk Vokáč
Foto: Jindra Kodíček