Bez ajťáků nevyrobíme jediné auto

Bez ajťáků nevyrobíme jediné auto

Manažer Petr a nováček Adéla. IT oddělení společnosti ŠKODA AUTO. A spousta otázek o bezpečnosti, budoucnosti a výzvách, které je čekají – tak jsme strávili příjemné jarní dopoledne v Mladé Boleslavi. Zajímá vás, jak vypadá auto budoucnosti, proč Češi řeší i problémy v Indii a jak si stojí mezi ajťáky v rámci multinárodního koncernu? Zeptali jsme se za vás.

Adélo, co předcházelo tvému nástupu do ŠKODA AUTO?

Studovala jsem na Technické univerzitě v Liberci, obor manažerská informatika, a také jsem získala Master degree v oboru Computer Science na velšské univerzitě ve Wrexhamu. Do ŠKODA AUTO jsem nastoupila už během studia jako praktikant během třetího ročníku. Následně jsem se dostala dokonce do stipendijního programu, což je talentový výběrový program pro praktikanty, v němž člověk může efektivněji prohlubovat svoje znalosti a dostane k tomu i finanční podporu. Práce ve společnosti mi byla nabídnuta ještě před ukončením studia, tedy zhruba po třech letech mé praxe.

Vypadá to, že jsi už dlouho věděla, kam chceš směrovat. Proč sis vybrala zrovna Škodovku?

Škodovku jsem si vlastně vybrala už během studia na střední škole, když jsme sem přijeli na exkurzi a ta se mi hodně líbila, protože mě velmi zajímalo, co všechno se děje před tím, než auto sjede z výrobní linky. Když byla možnost jít sem na praxi, vybrala jsem si IT oddělení, protože mi to přišlo jako jedinečná příležitost. IT ve Škodovce je totiž jedno z nejkomplexnějších v České republice – od síťové infrastruktury, serverů, databází a řízení technologií ve výrobě přes propojení se službami v automobilu a s chytrými zařízeními až po podporu uživatelů a řízení procesů celého IT. Rovněž je pro mě velmi zajímavá možnost osobního růstu a vzdělávání a také příležitost získávat zkušenosti i v ostatních koncernových závodech.

Adéla Procházková

Adéla vystudovala informatiku na Technické univerzitě v Liberci. Už během studia se aktivně zajímala o možnosti uplatnění ve společnosti ŠKODA AUTO, kde působila nejprve jako praktikantka, poté jako stipendistka a dnes jako zaměstnankyně IT oddělení.

Co ve firmě tedy teď děláš?

Přebírám dokumentaci k novým IT systémům a aplikacím. Správně definovaný postup IT podpory je důležitý především pro výrobní systémy, které v případě nefunkčnosti mohou i ohrozit plynulost výroby vozů. Aktuálně jsem také součástí společného týmu ŠKODA a VW pro Onboarding koncernového systému pro správu uživatelských požadavků. Prakticky to znamená, že ve Wolfsburgu s kolegy z VW uzpůsobujeme systém a upravujeme naše procesy tak, aby odpovídaly požadavkům ŠKODA IT. Kromě toho se starám i o zpětnou vazbu na naše služby. Pro mě jsou nejzajímavější feedbacky od uživatelů, kteří popisují, jak by mohly věci fungovat lépe a jaká jsou jejich očekávání. To jsou podněty, které nás posouvají kupředu. Když upravíme procesy, vylepšíme aplikaci… to je to, co mě na té práci baví, když vidím konkrétní výsledky zlepšení, které jsme realizovali.

Foto: Studenta

Máš nějakou metu, oddělení nebo dílčí obor, kterému by ses chtěla do budoucna věnovat?

Ano, mám. Chtěla bych pracovat na výběru a implementaci knowledge managementu, který bude zajišťovat výměnu informací mezi IT týmy a koncovými uživateli. Na toto téma jsem zpracovala svoji bakalářku i diplomku. Navrhla jsem i způsob, jakým by systém měl fungovat, a to bych ráda v budoucnu uvedla do praxe.

Chtěli byste pracovat s Adélou nebo Petrem? Podívejte se na www.skoda-kariera.cz a dejte o sobě vědět!

Petře, jak velké a podstatné je IT oddělení ve ŠKODA AUTO?

Máme tu asi 400 zaměstnanců, kteří jsou rozděleni na menší týmy podle zaměření. A oddělení je rozhodně velmi podstatné – bez našich ajťáků tu nevyrobíme jediné auto, převodovku nebo motor, a pokud IT systém pro výrobu nebo evidenci nefunguje správně, musíme zastavit postiženou výrobní část. Jsou tu velmi vysoké požadavky na kvalitu, která se musí evidovat elektronicky, ručně na papírech se to už nestíhá. V systémech se ukládá třeba to, jak jsou utažené jednotlivé šrouby a podobně.

IT systémy jsou tedy pro moderní výrobu automobilů nezbytně nutné?

Pohybujeme se ve dvou oblastech – ve výrobě, která by vůbec nefungovala, kdyby jednotlivé stroje nebyly připojené do komplexního interního systému, a pak přímo v autech samotných. A tam je spousta IT systémů přímo pro zákazníka. Na tomto poli směřujeme od asistentů řízení k autonomním autům. Sám jsem si vyzkoušel asistenta řízení v pruzích a to bylo velmi zajímavé, systém si sám korigoval auto a řídil, ale hned mě taky upozorňoval, ať převezmu řízení, že je jenom asistent. Když jsem na jeho pípání dvakrát nereagoval, tak prudce přibrzdil. Takže IT systémy jsou i v autech velmi důležité. Zároveň ale musíme myslet na bezpečnost.

Proč?

V USA už byl popsán i případ, kdy hacker skrze asistenta v autě na dálku řídil vůz. A my si musíme být jistí, že se to u nás nestane. Nebo že nám někdo na dálku nezneužije robota ve výrobě.

Petr Hofman

Petr působí ve společnosti ŠKODA AUTO už dvacet let. V IT oddělení je dnes manažerem a se svými kolegy se podílí na vzniku a rozvoji celé škály inovací v rámci koncernu Volkswagen po celém světě.

Je podle vás právě tohle tou největší výzvou, které bude automobilový průmysl v budoucnu čelit?

Ano, určitě je jí bezpečnost. Dále chceme ve Škodovce také držet krok s IT-based firmami typu Google, Apple a podobně, které si už myslí na svoje vlastní auta s vlastními systémy. Jde nám především o model tzv. connected cars a pohybujeme se tím v oblasti internetu věcí.

Jak podle vás bude vypadat takové auto budoucnosti?

Podle mě bude z auta taková mobilní kancelář. Naší prioritou proto je auto, které mě pohodlně odveze z bodu A do bodu B a já při tom budu moci pracovat nebo dělat něco jiného. Další výzvou pro nás proto bude v tomto kontextu třeba to, jak vyřešit, když se člověku dělá v autě při čtení nebo práci na počítači špatně.

Jak komplexní jsou problémy, které vaše IT oddělení řeší?

Některé úkoly jsou prostší, jsou to třeba jednoduché aplikace, ale ve výrobě, kde se hlavně pohybuji, jde o opravdu komplexní úkoly, které jsou propojené mezi sebou a navzájem se ovlivňují. A když jeden vypadne, musí se zastavit celá výrobní linka. Záleží tedy na utažení každého jednoho šroubu u každého jednoho auta. Do budoucna musíme ideálně najít řešení, které je bezpečné a zároveň ne tolik závislé a provázané.

Spolupracujete i s kolegy z koncernu Volkswagen, pod který ŠKODA AUTO spadá?

Spolupracujeme, protože v koncernu je obecně nedostatek IT odborníků. Podílíme se tak na vymýšlení některých nových systémů a zároveň máme dost velkou autonomii. V rámci koncernu tak například dodáváme IT řešení pro řízení výroby menších továren například v Indii nebo Malajsii. Dále máme v IT kompetenční centrum SAP pro střední a východní Evropu pro koncernové společnosti. Díky tomu jsme v koncernu braní jako experti.

Foto: Studenta

Jak jste se vy osobně vlastně do Škodovky dostal?

Na jednom gymnáziu jsem učil kroužek počítačů, dělal jsem dokonce dva roky u policie, později i v bance. A pak jsem se dozvěděl, že ve Škodovce někoho hledají. To bylo před dvaceti lety. Přes administraci systému pro logistiku jsem se dostal k projektům pro Indii, jelikož jsem tehdy jako jeden z mála uměl dobře anglicky. Systém jsem v Indii sám nasazoval, zalíbilo se mi tam a tři roky jsem zůstal v jedné tamní dceřiné firmě koncernu, což je nezapomenutelná zkušenost. No a aktuálně se starám o propojení IT a výroby. Chci dělat něco strategického a něco, co má opravdový smysl.

Co je pro vás ve vaší pozici největší výzva?

Když vidím v týmu kolegy, kteří dělají deset let to samé, tak je chci namotivovat a ukázat jim, že se svět mění, že je třeba s těmito změnami držet krok. Mladí kluci, nováčci, ti většinou motivaci mají, ale kolegové, kteří jsou zajetí ve svých kolejích léta, to je opravdová výzva.

Čím byste třeba oslovil mladé talenty, aby šli pracovat k vám do IT?

Měli jsme prvního senzitivního robota, setkáváme se s nejnovějšími top technologiemi, máme spoustu pilotních programů, které teprve testujeme. S tím vším se u nás můžou potkat a obrovsky na tom vyrůst. Všechno to souvisí s průmyslem 4.0 a to je velká příležitost, protože máme žalostný nedostatek nových odborníků – např. datových vědců, expertů internetu věcí nebo specialistů různých analytických nástrojů pro zpracování velkých dat.

Chtěli byste pracovat s Adélou nebo Petrem? Mrkněte se na www.skoda-kariera.cz/it a dejte o sobě vědět.

Text: Ella Mahdalová

Foto: Martin Watch

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější