V popředí stojí tvorba Jeana Hanella, rodáka ze severofrancouzského Cambrai. Právě město Cambrai mělo v této době silné vazby na oblast středomoří, konkrétně Kypr, kam také Hanelle v poměrně mladém věku odešel, aby vstoupil do služeb choti kyperského krále Charlotte Bourbonské. Jako mistr královské kaple zde strávil velkou část uměleckého života. Jeho tvorba je zachycena mimo jiné právě v Turínském rukopisu, který měl být kolem roku 1430 vyhotoven právě na Kypru a následně převezen do Savojska, zřejmě v souvislosti se svatbou dcery kyperského krále Anny Lusignanové.
K této teorii však chybí přímé důkazy a díky charakteristickým rysům samotného rukopisu (například v iluminacích) je tak pravděpodobnější, že byl vyhotoven pro neznámého italského mecenáše, který měl silné vazby na Kypr. Pro přiblížení všech souvislostí doplní v programu Hanellovy skladby řecko-byzantský a maronitský (oblast dnešního Libanonu) liturgický repertoár, který tak alespoň z části přiblíží složitou, doslova multikulturní mozaiku této zajímavé tvorby, v níž se okázalá pozdně gotická moteta setkávají s kontinuální tradicí byzantského zpěvu.
Belgický vokální soubor Graindelavoix vstoupil do povědomí hudební veřejnosti v roce 2006 díky nahrávce Ockeghemovy Missy Caput. „Zcela vědomě stojí mimo andělský, nadpozemský styl interpretace, který je často spojován s tímto typem hudby,“ zhodnotil prestižní britský hudební časopis Gramophone. Za své výkony obdržel soubor cenu Edison Awards, udělovanou za inovativní přínos nejen v oblasti umění, či cenu Unie belgického hudebního tisku Prix Caecilia. Graindelavoix jsou stálým hostem významných festivalů nejen staré hudby (Regensburg, Utrecht, Wroclaw, Avignon ad.) a koncertních sezón (Concertgebouw Amsterdam, De Doelen in Rotterdam, BOZAR Brussels ad.).
Kdo za vším stojí? Zakladatel a umělecký ředitel souboru Björn Schmelzer vystudoval antropologii a muzikologii. Vedle toho absolvoval řadu studijních pobytů v Itálii (Sardinie, Sicílie), Španělsku, Portugalsku a Maroku, kde bylo jeho hlavním cílem poznat nejrůznější druhy středověkého zpěvu a repertoáru, do nějž se sám snaží přinést své vlastní poznatky z oblasti antropologie, etnomuzikologie a historie. Této problematice se mimo jiné věnuje také ve své bohaté publikační činnosti, v rámci níž v současné době připravuje vydání své první knihy věnované lidskému hlasu.
Další info, celý program i vstupenky najdeš na webu festivalu Pražské jaro.