Sebeprezentace: Připravte se doma, ale mluvte přirozeně
Jedním ze základních individuálních úkolů je prezentace sama sebe, například formou elevator speech. To je krátká promluva, která by neměla zabrat více než 60 až 90 vteřin a v rámci které musí účastník ideálně zaujmout tak, aby si i ostatní po jeho projevu řekli: "To je zajímavý a sympatický člověk, s tím bych se chtěl ještě jednou setkat a popovídat si."
Na elevator speech se lze docela dobře připravit i doma. To potvrzuje i jedna z účastnic, Gabriela Kubová: "Toto je moje první assesment centrum, ale určitě se trochu připravit dá. Člověk by si měl sesumarizovat svůj život, co dokázal a co chce vypíchnout. Každý to pak neumí říct z hlavy a improvizovat."
V klidu si připravte pár vět o své minulosti, přítomnosti i budoucnosti a shrňte i vaše hodnoty či životní cíle. Vhodné je i zmínit, proč jste pro firmu přínosem právě vy a proč by si vás měla vybrat. Důležité je, aby projev působil spontánně, skoro jako kdybyste ho říkali "spatra" někomu, koho jste nečekaně potkali. Bude jen dobře, působíte-li mile, příjemně a plní energie a elánu.
Naopak se vyvarujte tzv. vatových slovíček, jako prostě, takže, ehm a podobně. V projevu si neprotiřečte a naopak se prezentujte tak, že máte v životě srovnané priority a hodnoty. Mějte také na paměti, že můžete přijít na řadu až desátí či patnáctí a pokud se vám nepodaří vtáhnout ostatní do svého projevu a přilákat pozornost, můžete působit nudně a nezáživně.
Skupinové úkoly: Vždy vás překvapí, základem je na nic si nehrát
Kromě sebeprezentace vás mohou čekat i jiné individuální úkoly. Zaměstnavatele může zajímat i to, na jakých akcích či projektech jste se v minulosti podíleli, jakou jste zastávali funkci a jak celý projekt dopadl. Variant je však mnoho a na všechny se jistě připravit nelze.
Skupinové úkoly prověřují vaši schopnost pracovat v týmu a řešit zadané úkoly. Zkoumá se nejen navržené řešení daného problému, ale především způsob komunikace celé skupiny i jednotlivců. Účastníci programu UNI CHANCE si v rámci modelových situací vyzkoušeli dva typy úkolů.
Jeden tým měl za úkol vytvořit komunikační kampaň, která by podpořila studentský účet. Druhý tým pracoval se CSR (společenskou odpovědností firem) a měl za úkol navnadit mladé lidi, aby se více angažovali ekologicky. To vše podnikatelskou cestou.
Na tyto úkoly se již připravit nedá, jelikož jejich zadání je velice specifické dle oboru a pozice, na kterou se hlásíte. Připravit se však můžete na to, že lidé, co vás hodnotí, budou zkoumat veškerou komunikaci, která během řešení problému proběhne. Většinou chodí okolo a nijak do vaší komunikace nevstupují. Jsou pouze v roli pozorovatele a sledují, jak komunikujete s kolegy a jak vystupujete.
Zde se velmi často projeví chování v kolektivu. Jeden zaujme roli vůdce a vše organizuje, další preferuje být v roli toho, co vše sepisuje a dává tomu nějakou hmotnou podobu, a jiný zase přichází s protinávrhem či kritikou. Neexistuje taktika, která by zaručovala úspěch. Ideální je na nic si nehrát a skutečně se chovat přirozeně.
Prezentace projektu: Nenechte se zaskočit
Kromě řešení zadaného úkolu musíte jako tým často zvládnout i prezentaci navrženého řešení. Zde očekávejte i doplňující dotazy na detaily vašeho řešení. Otázky vás mohou i zaskočit, což je účel. Zaměstnavatel chce vidět vaše chování v situaci, kdy nejste s ostatními domluveni na přesných detailech.
O tom, že assesment centra jsou velkým trendem, svědčí i fakt, že i ve školách již přistupují k tomu, aby na to své studenty připravili. Účastník Tomáš Bělina s tím má zkušenost: "Naostro jsem se účastnil pouze tohoto assesment centra, ale na nečisto jsem si ho již vyzkoušel. Na VŠE jsme v rámci jednoho předmětu měli simulaci. Hodně se to podobá, i když samozřejmě každé má svoje specifika."
Ale nezoufejte. I když se vám jedno či druhé nepodaří, nemusí to hned znamenat neúspěch u výběrového řízení. To potvrzuje i Martin Bureš, zástupce Leo Expressu: "Moji dva největší favoriti v sebeprezentaci nezazářili, ale jejich kvality se projevily až v dalších úkolech. Já mám zkušenosti, že kvalitní prezentace nezajišťuje dobré pracovní návyky nebo umění strukturovat si práci." Jeho slova potvrzuje i zástupce firmy Penta, Linda Kos: "Byli zde lidé, kteří měli sebeprezentaci na vysoké úrovni, ale v týmové spolupráci pohořeli a byli i opačné případy. Oba typy se ale přesto nachází mezi našimi favority."
Text: Veronika Doskočilová