Zákulisní hrátky nemá Alice ráda, a proto je jí maskulinní svět IT blízký. „I když se s kolegy třeba někdy neshodneme a možná padnou i nějaká ostřejší slova, jede se dál. U žen občas hrozí, že si to pamatují a pořád vám to mají za zlé. Muži jsou v tomhle daleko věcnější a to je mi bližší.“
Genderově nevyváženou situaci jí navíc kompenzuje firemní kultura. „Týmový duch v Capgemini je obrovské plus, které – troufám si říct – budete těžko hledat někde jinde,“ říká a vzpomíná, jak ve společnosti začínala. „Když jsem odcházela z Accenture, tak mě samozřejmě mrzela ztráta kolegů, kteří byli profesionálové v oboru a bezvadné osobnosti. Ale Capgemini mě velmi příjemně překvapilo. Jsme spíš rodinná firma, táhneme za jeden provaz. Nehrajeme si tu na žádnou high society ani se tu nechodí přes mrtvoly.“
Žen je v Capgemini málo, to Alice uznává. Dáno je to ovšem povahou odvětví, v němž společnost podniká, IT je obecně častěji vyhledáváno muži. „Myslím si, že působivější vizitkou je, že deset ze zhruba sto třiceti kolegů tu letos pracuje už více než deset let. A těch, kteří jsou tu déle než pět let, máme také spoustu.“
Pohyb, pánové!
Dlouhodobě za jeden provaz táhnou v Capgemini při práci i mimo ni. Mnoho z kolegů se přátelí i v osobním životě, chodí spolu do posilovny, na pivo, hrají spolu fotbal. Navzdory fámě, že bledá kůže ajťákova na slunci shoří stejně jako ta upírova, jsou totiž místní počítačoví géniové celkem solidně sportovně založení. „Máme tu kolegu, který denně jezdí do práce na kole,“ souhlasí Alice. „A nebylo ani v zimě mnoho dní, kdy na něm nepřijel.“
Cyklistika je prý v Capgemini poměrně oblíbená. „Loni jsme měli letní akci na Orlíku, kam několik kolegů dorazilo z Prahy na kolech, a na letošek už se jich taky drahně chystá dojet tam po svých. Já je v tom podporuji a fandím jim,“ směje se.
Mgr. Alice Růžičková
- vystudovala Univerzitu J. A. Komenského v Praze
- čtyři roky působila v Accenture Central Europe
- v roce 2008 nastoupila do společnosti Empire
(o rok později nastala fúze firmy s Capgemini)
- v Capgemini pracuje už pátým rokem
- více než rok měla na starosti celou HR divizi ČR a Slovensko
- je členkou dvanáctičlenného vyššího vedení společnosti
S klienty se kope do míče, na ledě se kouzlí s pukem, sjíždí se divoká voda. Na start letošních firemních štafet, kterých se účastnilo bezmála pět set týmů, postavilo Capgemini hned tři skupiny a všechny skončily zhruba v první polovině. „V létě se několik kolegů dokonce chystá běžet maraton,“ dodává Alice s tím, že jí prý pravidelně hlásí, kterak už poctivě trénují.
Kromě toho se v přírodě pořádají také různé teambuildingy a workshopy, které kromě pracovní složky doplňuje i nějaká sportovní akce. „Například jsme byli na horských koloběžkách ve Špindlu, nebo jsme si dokonce sami pořádali olympiádu, kde nám úvodní projev zatelefonoval jeden významný klient, což nejednoho kolegu velmi potěšilo i pobavilo.“
Buďme kreativní
Neoficiální motto společnosti je „Buďme kreativní!“ a přesně tak se i Alice snaží dělat svou práci. Hledá pro kolegy nápadité a zajímavé volnočasové aktivity, které by jim umožnily odreagovat se od celodenního sezení u počítače. Pořádají se stylové vánoční večírky v kostýmech – na těch posledních se ajťáci převlékali například za anděly a démony nebo za mafiány a kurtizány – a hodně se tu hraje.
Kromě her typu TEPfaktor, který by Alice pro kolegy v brzké době ráda zajistila, se hraje i interně. „Vždycky se vyhlašovaly soutěže, kde se oceňoval největší přínos pro firmu, inovace, výkon a podobně. Ale pak přišel Den D.“
Inspirováno populární televizní soutěží, v níž se lidé s převratným nápadem pokoušejí získat pro jeho realizaci investora, vedení Capgemini uspořádalo pro své zaměstnance její interní obdobu. Každý tým měl za úkol připravit si nějaký projekt, který by podle jeho názoru zefektivnil nebo inovoval chod firmy. A zájem byl značný, kromě týmů se přihlásili i jednotlivci a předvedlo se celkem deset projektů.
Pohyb, Capgemini!
- do práce na kole
- každoročně se pořádá letní teambuilding na Orlíku
- běžely se firemní štafety
- schyluje se k maratonu
- s klienty se hraje fotbal, hokej, nohejbal
- při týmových akcích hrozí třeba horské koloběžky
- proběhla i olympiáda
Práce hrou
Jak se ukázalo, Den D měl velký přínos jak pro management, tak pro zaměstnance. Zhruba polovinu z prezentovaných projektů totiž teď Capgemini zavádí do praxe. „Jedním z projektů byla Capgame, Práce hrou, kterou jsem si koupila jako investor já,“ chlubí se Alice s úsměvem. „Ten nápad se mi hrozně líbil, protože si v něm kolegové de facto ušili bič sami na sebe. Body se tam totiž získávají mimo jiné i za pečlivé a včasné dodržování pravidel běžné pracovní náplně, takže za vyplňování formulářů, psaní reportů a za další administrativu.“
Hra je momentálně v plné přípravě a co nevidět se spustí. Body neboli capgoldy v ní budou získávat jak jedinci, tak týmy. Bude možné o ně také přijít, když se něco nesplní nebo pokazí. „Potěšilo mě, že kolegové obětovali spoustu volného času tomu, aby hru přivedli k dokonalosti, a je vidět, že je to baví, takže mě pak přirozeně také baví se na tom s nimi podílet,“ podotýká Alice.
Co bude hlavní cenou, se zatím neví. Možná spotřební elektronika, vstupy na zajímavá školení nebo luxusní večeře. Anebo taky vlčí bábovka pečená za úsvitu. Prý se ještě uvidí.
Capgame
- motivační herní aplikace pro zaměstnance Capgemini
- každý hraje za sebe a všichni za tým
- capgoldy se získávají výjimečnými výkony i pečlivou rutinou
- o capgoldy lze i přijít
- ceny: školení, elektronika, vlčí bábovka
Text: Markéta Paráčková