Zlozvyk č. 1: vražda hned v úvodu
„Takže Problematika vymírání populace pand velkých v monzunových lesích subtropické oblasti střední Číny…“
Uvědomte si, že nejste v kriminálce Las Vegas, a tak není nutné zabít vaše vystoupení už na začátku během několika slov. Zpravidla první minuta rozhodne, nakolik (a zdali vůbec) vám vaši posluchači budou věnovat pozornost. Máte tedy asi šedesát vteřin na to, abyste je upoutali. Překonejte nervozitu a, i když to svádí, vyhněte se výplňkovým slovům typu „takže“ a následnému předčítání nadpisu prvního slidu. Uveďte vaši prezentaci raději originálně a zaujměte publikum třeba úvodní otázkou.
Zlozvyk č. 2: tělocvik a macarena
Jste nervózní, a tak bezděky mácháte rukama nebo přešlapujete z jednoho místa na druhé? Stop. I když by se za vaše taneční kreace nemuseli stydět ani účastníci StarDance, vaší prezentaci mohou uškodit. Neúčelná a přehnaná gesta odvádějí pozornost od toho, co říkáte. Soustřeďte se na ně a využívejte je efektivně pro ilustraci vašeho přednesu a zdůraznění podstatných informací.Zlozvyk č. 3: kroužek autorského čtení
Jedním z nejotravnějších nešvarů je předčítání prezentace přímo z vizuálních pomůcek. Nad svým veledílem jste jistě strávili spoustu času, přesto nepodléhejte pokušení otočit se a slovo od slova přečíst každou odrážku, co jste napsali. Dostanete se tím do pozice zády k posluchačům, což jednak působí neslušně a jednak vám nepůjde rozumět. Nepřidáváte žádné informace navíc a pouze opakujete to, co už si posluchači přečetli sami, a tak vás ve výsledku nikdo nevnímá. Tímto zlozvykem otrávíte nejen své publikum, ale i sami sebe.
Zlozvyk č. 4: tichá pošta
Příliš tichý projev, kterému nemá šanci rozumět nikdo, kdo sedí dále než dva metry od vás, je spolehlivým zabijákem každé prezentace. Dokonce i ti nadšenci ze čtvrté řady, kteří zpočátku napínali uši v naději, že vás uslyší, ztratí trpělivost, vytáhnou mobil a začnou pokořovat nové úrovně v Candy Crush.
Zlozvyk č. 5: paraziti
Řeknu vám to takhle, eeeee… jedná se vlastně jakoby o taková slova, která prostě zcela automaticky vklouznou doprostřed věty a tak dále, že jo, a prostě působí jakoby rušivě.
Parazitické neboli výplňkové výrazy vám pomáhají získat čas ve chvílích, kdy hledáte vhodná slova nebo si potřebujete pro sebe zformulovat myšlenku. Jejich používání je z velké části nevědomé, a tak se může stát, že se v jejich záplavě ztratí podstata vašeho sdělení. Důležité je uvědomit si, kdy a která výplňková slova používáte, a vyvarovat se jich či je nahradit jinými výrazy.
Zlozvyk č. 6: cizí termity
Používáte cizí slova, i když jim úplně nerozumíte, abyste působili profesionálněji, vzdělaněji a cool po všech stránkách? Tak s tím přestaňte. Možná běžně používaný výraz postrádá takový švih a šmrnc, ale vy si tím ušetříte pravděpodobný trapas. Pokud jste stále v pokušení, opakujte si, že pokaždé když plácnete podobnou blbost, někde na světě umře koťátko. Anebo si nastudujte, co vaše oblíbená slovíčka znamenají. Zachráníte tím spoustu koťátek!
Zlozvyk č. 7: přeplácaný PowerPoint
Vizuální pomůcky jsou skvělá věc. I s nimi se však musí umět zacházet s rozvahou. Držte se základního pravidla a nezahlcujte slidy textem. Existuje několik různých pouček typu čtverce 4x4 (4 odrážky po 4 slovech na slide), 6x6, 7x7 nebo dokonce zásada 10-20-30 (max. deset bodů, max. 20 slov na odrážku, velikost písma min. 30), mezi kterými si můžete vybírat. Obecně platí, že text, tabulky i grafy by měly být jednoduché, jasné, stručné a výstižné.Zlozvyk č. 8: kliparty a animace plné klišé
Vážně, proč?!Text:Dominika Vrbecká
Foto: dreamstime.com, pixabay.com