1. Poznej svoje auto!
Udělat autoškolu dneska zvládne skoro každý – to ale bohužel z nikoho řidiče nedělá. Podle Martina Jedličky, vedoucího Odboru dopravy na Praze 8, je základem svoje auto znát a umět ho ovládat přesně tak, jak chceme: „Vyzkoušejte si někde na parkovišti, jak auto reaguje na vodě, na sněhu, na ledu, při dupnutí na brzdu, co se stane, když prudce strhnu volant a podobně,“ radí. Zmáknuté byste měli mít i konkrétní vybavení auta - má to vaše brzdy ABS? Má regulaci prokluzu ESP? Tyhle systémy totiž vyžadují, abyste třeba při námraze jezdili trochu jinak a dosáhli tak se svým miláčkem nejlepších výsledků...
2. Nepodléhej mýtům a klišé
Zatímco začínající řidiči mají často co dělat s tím, aby udrželi auto na silnici, vyježdění řidiči se za volantem často řídí nesmyslnými závěry, kvůli kterým můžou být pro ostatní ještě nebezpečnější než vyjukaní zelenáči. Jaké jsou ty nejčastější? Třeba právě přílišné spoléhání na ESP nebo ABSku. I když jsou to skvělí pomocníci, zákony fyziky zdolat nedokážou. Přeceňovat byste neměli ani airbagy – kdo už s nimi měl tu čest, ví, že i tihle mazlíci dokážou přerazit nos, polámat žebra nebo popálit zápěstí. Polštáře sice umí tlumit nárazy do volantu a palubky, když ale narazíte v příliš velké rychlosti, výsledné zpomalení je tak velké, že vás jich nezachrání ani sto.
3. Značky nejsou jenom na okrasu!
Sledovat dopravní značky zní jako ta nejbanálnější rada pod sluncem – přitom právě jejich ignorování je často příčinnou těch nejhorších nehod. „Často se hlavně ve městě zapomíná na přednost zprava. Optická hlavní je rozšířený klam, ale když není označena značkou, tak zkrátka musím dát přednost, řidič přijíždějící zprava s tím počítá,“ vysvětluje Martin. Právě nedodržování některých značek je taky podle něj hlavním důvodem pro naprosto zbytečné pokuty. Sledovat byste měli i značení na zemi – třeba zaparkovat na žlutých šafrách a ztěžovat tak případnou práci hasičům taky není jeden z nejlepších nápadů.
4. Lepší nevěřit nikomu...
Další zlatá rada zní – nikdy nespoléhat na to, že ostatní řidiči ví, co dělají. I když spořádaně jedete na zelenou, dávejte pozor na ty, co to někde vedle chtějí stihnout i po ní. Hlídejte si pomalé náklaďáky stejně jako přespřílišné rychlíky za vámi. Při jízdě na silnici s více pruhy myslete na „myškaře“ i na ty, co pruhy mění bez blinkru na poslední chvíli. Při střetu s řidiči/idioty je taky na místě jezdit defenzivně – pokud byste měli ohrozit bezpečnost provozu, vzdejte se radši svého práva na přednost a nic si zbytečně nevynucujte. Zkrátka jak dodává Martin: „Každý může udělat chybu, proto je fajn počítat s tím, že jí udělají ostatní...“
5. Spaní nechte až na doma
Trvá od tří do patnácti vteřin a podle průzkumů způsobuje minimálně 10 procent všech dopravních nehod. Co je to? ...Správně, strašák všech řidičů, mikrospánek. I když se na něj upozorňuje dnes a denně, hodně řidičů stále přeceňuje své síly, a to zejména při delších cestách do zahraničí. „Když usínáte na cestě, je lepší si na chvíli dát pauzu, projít se, zdřímnout si. I šlofík na deset minut je lepší než si říkat - těch posledních sto kilometrů už dám. V Česku je výhoda, že na dálnicích je každých pár kilometrů čerpací stanice, v Německu je zase dost odstavných parkovišť,“ říká Martin. Nejlepší prevencí je pak nejíst před jízdou těžká jídla, neustále pít a taky vyburcovat naše spolujezdce k tomu, aby nám místo svého spánku pomáhali s navigací. Jde přeci i o jejich život! :)
Text: Mariana Kopecká