Práce z domova je flexibilní formou spolupráce, která je velice lákavá, zároveň ale klade vyšší nároky jednak na komunikaci mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, také na komunikaci v týmu, přesné stanovování úkolů a termínů a v neposlední řadě také na vůli zaměstnance a jeho schopnost organizovat si čas a neprokrastinovat.
Výhody home office
Čas
První nespornou výhodou této formy spolupráce je prostě to, že nestrávíte žádný čas dopravou do zaměstnání, čímž denně může ušetřit i několik hodin a v některých případech také své duševní zdraví tím, že se vyhnete ranní špičce. To zároveň znamená, že ráno netrávíte čas výběrem vhodného oblečení a líčení a v průběhu dne si můžete odskočit, pokud například potřebujete k lékaři.
S tím souvisí také to, že si svůj čas organizujete sami. Flexibilita home office spočívá v tom, že si sami určujete, kdy budete, na kterém úkolu pracovat. Pokud tedy víte, že jste ráno nejproduktivnější, vstanete dříve a splníte to nejhorší, co na vás ten den čeká ještě předtím, než se vaše kancelář vůbec otevře a pravděpodobně díky tomu také skončíte dříve než obvykle. Naopak pokud něco nestihnete, můžete pracovat i večer, kdy už jsou kanceláře zavřené.
Peníze
Home office se výrazně projeví také ve vaší peněžence a na vašem účtu. Zůstanou tam totiž peníze za dopravu i za obědy v restauracích s kolegy, a kromě toho není nutné si brát nemocenskou, pokud jste třeba jen nachlazení, stačí se zabalit do deky a uvařit si čaj navíc.
Na práci z domova ušetří i zaměstnavatel, a to především za nájem kancelářských ploch a nákladů s tím spojených. Ve firmě může být například jenom omezený počet kanceláří, či pracovních míst, kde se zaměstnanci střídají anebo můžou všichni pracovat plně z domova a pro schůzky či porady využívat coworkingová centra pro to určená.
Doma je doma
Domácí prostředí je zkrátka příjemnější. Nikdo vás neruší, cítíte se příjemně a můžete si upravit pracovní místo přesně podle svých představ. Takže můžete klidně pracovat ze zahrady, v leže anebo mít na stole papouška, zkrátka cokoli vás napadne.
Zároveň v průběhu pracovní doby není problém zapnout myčku či pračku a pokračovat v práci. Po jejím skončení to tak doma nevypadá jako kdyby tam něco vybouchlo, stihnete jednoduše více věcí zároveň. A pokud máte děti, s home officem nemusíte najímat nikoho, kdo by se o ně postaral či je například odvezl do školy. Dávejte ale pozor, aby vás tyto činnosti od práce neodváděly. Home office není pro všechny, znám spoustu lidí, kteří si chodí do práce odpočinout. Je důležité umět se soustředit na úkoly a nemyslet si, že když jste doma, znamená to, že máte volno.
Co říká na home office legislativa?
Zákon s touto možností prozatím počítal pouze okrajově, konkrétní podmínky byly vždy pouze na dohodě se zaměstnavatelem, to se teď má ale změnit. Ministerstvo práce a sociálních věcí totiž vydalo novelu zákona, ve které upravuje pravidla. Důležitou změnou bude mimo jiné to, že zaměstnavatel bude zaměstnanci přispívat na výdaje, které mu prací z domova vznikají, tedy například na telefon, internet, tiskárnu či jiné vybavení.
Nově se zaměstnavatel bude muset postarat také o to, aby se z vás nestal asociál. Musí vám tedy i v případě plného home office umožnit stýkat se s kolegy například alespoň jeden den v týdnu na pracovišti, na poradách či společných školeních.
Produktivita a důvěra
Někteří lidé doma udělají výrazně více práce než v kanceláři, kde jsou vyrušováni kolegy, chodí na obědy, povídají si v pauzách o tom, co je nového atp., jelikož ví, že pracovní doba jim běží. Lidé si uvědomují, že pokud stihnou práci rychleji, vedení bude spokojené a oni získají více času pro sebe.
Home office je také velikým výrazem důvěry v zaměstnance. Některé firmy se této formy spolupráce bojí, protože nevědí, co zaměstnanec doma dělá a zda se skutečně věnuje práci. Na druhou stranu to neví ani když zaměstnanec sedí vedle v kanceláři a ťuká do počítače. Ze začátku je tak možné stanovit například dobu, kdy musí být zaměstnanec tzv. na příjmu, ať už telefonicky anebo v interním systému, což může zvýšit důvěru v tuto formu spolupráce. V dnešní době zároveň existuje celá řada prostředků, jak výkon zaměstnance usměrňovat, od chytrých telefonů, přes videokonference, chaty, až po vzdálené přístupy a sdílené kalendáře a dokumenty.
Není to jenom růžové
I tato forma spolupráce, může mít své nevýhody. První z nich je to, že vás okolí zahrne nepříjemnými otázkami a dotazy typu: „Kdy už si najdeš normální práci?“ anebo „Vždyť se flákáš doma, já musím do práce“ a ne každý má trpělivost to stále dokola vysvětlovat.
Další nástrahou práce z domova může být to, že se neumíte soustředit a neprokrastinovat, že tedy zkrátka v domácím prostředí pracovat neumíte. Je tam totiž spousta rušivých elementů, pračkou začínaje a rodinou konče.
Dejte pozor také na to, abyste nepracovali tzv. nonstop. Ono to k tomu doma totiž tak trochu svádí. Zkuste si tedy stanovit buď jasnou pracovní dobu, anebo celkovou dobu, po kterou se každý den chcete věnovat práci. Ať neskončíte tak, že budete ve dvě ráno usínat na notebooku a snít o kanceláři od devíti do pěti.
Home office není pro každého. Nebojte se toho, ale stanovte si jasné mantinely a rozvrh práce.
Text: Lucie Džurdženiková
Foto: Shutterstock